Jawbone legt meer dan $100 miljoen neer om BodyMedia over te nemen

Nog geen twee maanden geleden maakte Massive Health bekend te zijn overgenomen door Jawbone en nu werd gisteren bekend dat laatstgenoemde wederom de portemonnee heeft getrokken. Dit keer om activity tracker concullega BodyMedia over te nemen voor niet minder dan $100 miljoen.

Wie de koop vanaf een afstandje bekijkt zal licht verrast zijn. BodyMedia, al 14 jaar een speler op het gebied van fitness en gezondheid, kent een uiterst succesvolle periode met het lanceren van hun nieuwe activity trackers, de Fit Core en Fit Link. Mede dankzij een samenwerking met een bekend Amerikaans TV programma is het momenteel één van de populairste activity trackers in de States.

Jawbone, aan de andere kant, is een bedrijf dat zich momenteel op twee takken stort: audio en fitness. Na een weinig succesvolle introductie van hun UP-armband, is het bedrijf nu hard op weg om verloren terrein in te halen. Hoewel er recent weinig vernieuwends uit de audiostal is gekomen, benadrukt de CEO dat het bedrijf zich niet alleen op fitness zal richten.

De relatief jongere speler neemt de oudere over, dus. Gecombineerd met het succesverhaal van de BodyMedia zou dit het overname bedrag kunnen vergoeilijken, maar gezien het feit dat Jawbone sinds 2006 ongeveer zo’n $200 miljoen aan funding wist op te halen, is het alsnog een sloot geld.

Niet dat een overname onverwacht komt. In 2011 spraken medewerkers van Jawbone al over het wegblazen en overnemen van concurrenten als Fitbit en dat spel lijkt nu dus op de wagen.

Overigens is Techcrunch scherp als het gaat om een diepere reden: BodyMedia’s wearables zijn voorzien van een zogenaamde FDA-goedkeuring en dragen dus een medische goedkeuring. Een overname als deze geeft Jawbone dus een makkelijkere toegang tot de Amerikaanse medische branche.

Beiden partijen hebben aangegeven voorlopig geen veranderingen in hun producten te verwachten. Daarnaast zullen beiden CEO’s aan boord blijven en samen gaan werken.