We zijn ons meer en meer bewust van onze online privacy. We passen op Facebook onze deel-instellingen aan, schermen ons Instagram account af en zoeken eens op wat Google van ons bijhoudt. Maar wat we ons niet realiseren is dat het schenden van onze online privacy vaak offline begint.
Want bewapend met smartphones leggen we de wereld om ons heen vast en delen deze foto’s en video’s online. Ons online leven is te gek en wie er nog meer op staat maakt ons niet zoveel uit. Vanaf het moment dat je op Facebook anderen ongevraagd in foto’s kon taggen heb ik dit direct uitgezet. En dit zijn nog foto’s die handmatig gemaakt en getagd worden. De wereld hangt vol met slimme camera’s die ongevraagd beeld vastleggen en ook nog eens via gezichtsherkenning precies weten wie ze voor de lens hebben. Kortom tijd om offline in actie te komen.
Door het oog van de lens kruipen
Maar hoe voorkomen we dat men een foto van ons maakt? Modemerk ISHU van Saif Siddiqui verkoopt kleding die de flitsers gebruikt van de camera’s zelf om de foto te verpesten. Het merk lanceerde als eerste de anti-flash sjaal a.k.a de anti-paparazzi sjaal. In de stof van deze sjaal zitten duizenden kleine nano-kristalletjes die het licht van de flitser terugkaatsen waardoor elke foto mislukt.
Nou gebruikt niet iedereen een flitser dus dan nemen we ook drastischere maatregelen zoals Dave Chappelle bij zo’n shows deed. Hij vroeg zijn gasten om hun telefoon in een Yondr case te doen. Deze gaan automatisch dicht als je een bepaalde telefoon-vrije zone inloopt en pas weer open als je eruit loopt.
Ons online leven is te gek en wie er nog meer op staat maakt ons niet zoveel uit. Deel deze quoteIemand zijn telefoon afpakken is misschien wel wat heftig. Daarom heeft de kroeg The Gin Tub een zogeheten kooi van Faraday gebouwd. De Britse cocktailbar blokkeert zo elektromagnetische signalen van buiten. Apple heeft zelfs een patent aangevraagd waarbij locaties via een infrarood signaal camera’s kunnen blokkeren. De smartphone pikt het signaal op en denkt dat het een commando is om de camera uit te zetten.
De noodzaak van urban camouflage
Maar naast de smartphone zijn er nog genoeg andere camera’s die je in de smiezen houden. Onlangs crashte nog een digitale advertentie van een pizzaketen in Oslo en liet de code zien dat de keten via gezichtsherkenning klanten in de gaten hield. Hiermee konden ze de advertentie aanpassen op basis van uiterlijke kenmerken.
Om dit te voorkomen moeten we er eigenlijk voor zorgen dat ons gezicht niet herkend wordt. Je komt al een heel eind met een hoed of bril met donkere glazen. Ogen zijn namelijk erg belangrijk om een gezicht te herkennen. De Berlijnse kunstenaar Adam Harvey pakt het grondiger aan en met een vleugje fashion. Zijn project CV Dazzle helpt mensen camera’s op het verkeerde been te brengen via verschillende haar- en make-up stijlen. De hippe looks genereren een ‘anti-face’ en zorgen zo dat de gezichtsherkenning niet werkt.