Numrush

Je online privacy offline bewaken kan op hele creatieve manieren

We zijn ons meer en meer bewust van onze online privacy. We passen op Facebook onze deel-instellingen aan, schermen ons Instagram account af en zoeken eens op wat Google van ons bijhoudt. Maar wat we ons niet realiseren is dat het schenden van onze online privacy vaak offline begint.

Want bewapend met smartphones leggen we de wereld om ons heen vast en delen deze foto’s en video’s online. Ons online leven is te gek en wie er nog meer op staat maakt ons niet zoveel uit. Vanaf het moment dat je op Facebook anderen ongevraagd in foto’s kon taggen heb ik dit direct uitgezet. En dit zijn nog foto’s die handmatig gemaakt en getagd worden. De wereld hangt vol met slimme camera’s die ongevraagd beeld vastleggen en ook nog eens via gezichtsherkenning precies weten wie ze voor de lens hebben. Kortom tijd om offline in actie te komen.

Door het oog van de lens kruipen

Maar hoe voorkomen we dat men een foto van ons maakt? Modemerk ISHU van Saif Siddiqui verkoopt kleding die de flitsers gebruikt van de camera’s zelf om de foto te verpesten. Het merk lanceerde als eerste de anti-flash sjaal a.k.a de anti-paparazzi sjaal. In de stof van deze sjaal zitten duizenden kleine nano-kristalletjes die het licht van de flitser terugkaatsen waardoor elke foto mislukt.

Nou gebruikt niet iedereen een flitser dus dan nemen we ook drastischere maatregelen zoals Dave Chappelle bij zo’n shows deed. Hij vroeg zijn gasten om hun telefoon in een Yondr case te doen. Deze gaan automatisch dicht als je een bepaalde telefoon-vrije zone inloopt en pas weer open als je eruit loopt.

Ons online leven is te gek en wie er nog meer op staat maakt ons niet zoveel uit. Iemand zijn telefoon afpakken is misschien wel wat heftig. Daarom heeft de kroeg The Gin Tub een zogeheten kooi van Faraday gebouwd. De Britse cocktailbar blokkeert zo elektromagnetische signalen van buiten. Apple heeft zelfs een patent aangevraagd waarbij locaties via een infrarood signaal camera’s kunnen blokkeren. De smartphone pikt het signaal op en denkt dat het een commando is om de camera uit te zetten.

De noodzaak van urban camouflage

Maar naast de smartphone zijn er nog genoeg andere camera’s die je in de smiezen houden. Onlangs crashte nog een digitale advertentie van een pizzaketen in Oslo en liet de code zien dat de keten via gezichtsherkenning klanten in de gaten hield. Hiermee konden ze de advertentie aanpassen op basis van uiterlijke kenmerken.

Om dit te voorkomen moeten we er eigenlijk voor zorgen dat ons gezicht niet herkend wordt. Je komt al een heel eind met een hoed of bril met donkere glazen. Ogen zijn namelijk erg belangrijk om een gezicht te herkennen. De Berlijnse kunstenaar Adam Harvey pakt het grondiger aan en met een vleugje fashion. Zijn project CV Dazzle helpt mensen camera’s op het verkeerde been te brengen via verschillende haar- en make-up stijlen. De hippe looks genereren een ‘anti-face’ en zorgen zo dat de gezichtsherkenning niet werkt.

Adam bedacht ook Hyperface. Software die patronen ontwikkeld waardoor camera’s denken dat er meerdere gezichten te zien zijn en daardoor het echte gezicht niet herkent. Hij is een samenwerking aangegaan met de studio Hyphen Labs en zij gaan samen een sjaal, wederom een sjaal, met zulke patronen als prototype uitbrengen. Volgens Harvey zijn zulke patronen op gebouwen en andere objecten ook mogelijk. We zien steeds meer dat mode en tech samenkomen en dit is weer een compleet ander geluid. Ik ben benieuwd hoe ons straatbeeld er straks uit ziet.

Een geplande identiteitscrisis

Maar als je denkt dat een sjaal niet genoeg is en voor 100% veiligheid wil gaan dan zijn maskers wellicht de oplossing. Helemaal met de levensechte maskers van Trump, Putin en Kim Jung Un gemaakt door Landon Meier uit Colorado. Het online magazine the Outline vroeg Anil Jain, een biometrics expert, of je met deze maskers camera’s kan foppen of zelfs iemands identiteit kan overnemen. Zij geeft aan dat een Samsung S8 of Facebook tagging zo wel te misleiden valt, maar de professionele systemen van de FBI bijvoorbeeld niet. De huidskleur klopt niet en een masker beweegt niet en is daardoor te statisch.

Misbruik zit in een klein hoekje, helemaal als we gezichtsherkenning vaker gaan gebruiken Dan misschien toch maar wat meer low-profile met bijvoorbeeld een speciaal brillenframe. Het is onderzoekers van de Carnegie Mellon University gelukt om een bepaald frame te ontwikkelen dat gezichtsherkenningssoftware weet te misleiden. Ze kunnen door bepaalde patronen op de bril te gebruiken de camera’s laten denken dat je iemand anders bent.

Met sommige foto’s van celebrities lukte het tijdens de test zelfs in alle gevallen. Misbruik zit dus in een klein hoekje. Helemaal als we gezichtsherkenning vaker gaan gebruiken om iemands identiteit te verifiëren. In China kan je bijvoorbeeld al in enkele gevallen betalen met je gezicht.

Ik zou zeggen: bereid je voor en bewapen jezelf met een aantal van deze creatieve oplossingen. Stop saying cheese!

Afbeeldingen via ISHU / CV Dazzle