Het is alweer een jaar geleden sinds hackers draadloos wisten in te breken bij Jeeps, om ze vervolgens op afstand te besturen. Een levensgevaarlijke hack die ertoe leidde dat 1,4 miljoen voertuigen werden teruggeroepen door fabrikant Chrysler. Er werd een software update beschikbaar gesteld, maar kennelijk zijn de auto’s nog steeds niet veilig. De hackers van vorig jaar gaan op de Black Hat-conferentie nieuwe exploits demonstreren, die kwaadwillende hackers ook in theorie kunnen gebruiken.
Ergens verdient Chrysler wel een complimentje, want de hackers komen inmiddels moeilijker de auto binnen. Ze moeten met een laptop rechtstreeks op het voertuig aansluiten, via een speciale kabel. De draadloze connectie van vorig jaar is niet langer mogelijk dankzij de uitgerolde beveiligingsupdate. Een hacker moet dus een stuk dichterbij je voertuig komen om je iets aan te doen.
Dat haalt echter niet weg hoe riskant de hack kan zijn. Volgens Wired zijn de hackers in staat om de auto met specifieke berichten gas te laten geven, te sturen of te laten remmen. Dit stelt ze in staat om potentieel dodelijke ongelukken te veroorzaken.
De hackers zien hun ontdekkingen als een voorbode. Het zal volgens hun niet langer dan een jaar duren totdat mensen opnieuw een draadloze ingang in de auto’s hebben uitgevonden – en dan kunnen ze zware schade aanrichten.