In aanloop naar The Next Web spraken we eerder deze week in alle rust met John McGeachie, bij Evernote verantwoordelijk voor de zakelijke tak. In december lanceerde het Amerikaanse bedrijf hun zakelijke variant in Europa. Hoe vergaat het Evernote Business intussen?
Geen gouden lanceerstrategie
De lanceerstrategie van Evernote blijkt een rode draad tijdens onze lunch. Volgens McGeachie is het bedrijf nog altijd op zoek naar de gouden formule voor een glorieuze, grote uitrol.
Niet dat er niet gerold wordt. Nadat het bedrijf in december het product lanceerde op LeWeb, werd het bereik uitgebreid in februari. Intussen staat de teller op 4400 aangesloten bedrijven wereldwijd, waarvan ongeveer een kwart in Europa.
Dat is een indrukwekkende groei, maar helemaal volgens planning was het ook niet.
We wanted to launch the product at the Evernote Trunk Conference in august 2012, but we looked at it and said: well, this sucks so we’re not gonna launch it
Het bleef dus bij de aankondiging tijdens het event, die al voor genoeg aandacht zorgde en nog maar eens onderstreepte hoe populair het “externe brein” van Evernote is.
Geluk verhoogt productiviteit
McGeachie is blij met de eerste ervaringen die binnenkomen. Volgens de Amerikaan is uit meerdere onderzoeken gebleken dat mensen productiever zijn wanneer zij gelukkig zijn. En andere onderzoeken wijzen uit dat de vele informatiestromen die we tegenwoordig op ons afkrijgen zorgen voor een vermindert geluksgevoel.
Een optelsommetjes dus, maar daar blijft het voor McGeachie niet bij. Het probleem grotere organisaties is volgens de Amerikaan de silo’s waarin kennis en inspiratie verstopt raakt naarmate de teams groeien.
Eerste resultaten waarin onder andere banken en architecten hun informatie delen via diverse notebooks stemmen zowel de gebruikers als Evernote tevreden: er worden over bredere linies en sneller oplossingen voor problemen gevonden dan voorheen.
McGeachie is er van overtuigd dat Evernote zijn stempel kan drukken op het zakelijke segment, maar ervaart ook dat CIO en CTO’s van grotere ondernemingen zaken als “eigendom”, “privacy” en “gemak” opwerpen als drempels.
Logisch, want enterprise software is volgens hem de afgelopen jaren vooral ontwikkelt om die beslissingmakers binnen bedrijven tevreden te stellen zonder na te denken over het daadwerkelijke gebruiksgemak voor werknemers.
“Explaining why Evernote is so good, for users and for business is probably going to be our biggest challenge in the next few years”.