Numrush

Journalisten racen op Zandvoort omdat Kruidvat de mannenweken introduceert

Vorige week rolde onverwachts een uitnodiging voor een racemasterclass op Circuitpark Zandvoort in de inbox. Een event dat ik natuurlijk voor geen goud aan mijn neus voorbij lieten gaan, maar van wie de uitnodiging kwam was lange tijd onbekend. Het bleek uiteindelijk om een goed georganiseerde PR stunt van Kruidvat te gaan, die met het race-event onder leiding van G4 coureur Ricardo van der Ende een nieuwe marketingkoers introduceerde: Kruidvat gaat voor mannen.

Volgens onderzoek van Kruidvat besteed de Nederlandse man namelijk steeds meer aandacht aan zijn uiterlijk (in tegenstelling tot eerdere berichten vorige week), en gebruikt hij veel verschillende verzorgingsproducten. Deze verzorgd uitziende man is allang niet meer het type metroman, maar ‘een stoere verzorgde man die nog steeds gewoon van echte ‘mannendingen’ houdt’.

Vandaar dat Kruidvat komende tijd de ‘Mannenweken’ introduceert. Behalve kortingen op alle verzorgingsproducten voor mannen, worden deze producten nu ook in één schap bij elkaar in de drogisterijen geplaatst. ‘Mannen shoppen veel efficienter dan vrouwen’ aldus Kruidvat. ‘Daarom leek het ons logisch om onze winkels voor hen ook een stuk efficiënter in te richten met dit ‘Mannenrondje”.

Tijdens de mannenweken geeft Kruidvat bij elk product een gratis kaartje voor de Paasraces op Zandvoort weg. Kaarten voor de races zijn dit jaar dus niet te koop maar alleen bij Kruidvat te verkrijgen. Omdat je bij elk product één kaartje krijgt hopen Kruidvat en Zandvoort wel dat de Nederlandse man zijn hele gezin meeneemt naar het circuit: ‘We willen onze vrouwelijke en jeugdige klanten met deze actie namelijk geenszins uitsluiten’.

Dat gebeurt echter wel op de speciaal georganiseerde Men-Only Koopavond op woensdag 17 maart. In 10 filialen kunnen mannen dan terecht voor verzorgingstips en broodjes hotdog. Na talloze zeer succesvolle Ladies-only nights in allerhande winkels is dit natuurlijk geen vreemde zet, maar hebben mannen hier behoefte aan?

Overigens kwamen er uit het mannenonderzoek nog aardig wat leuke insights naar voren, zo denkt 70% van de Nederlandse vrouwen dat hun man zich het liefste spiegelt aan een type als Chris Zeegers. Een wensbeeld, want slechts 46% van de mannen doet dat daadwerkelijk. Verder vinden mannen vooral hun ogen en glimlach het mooiste aan zichzelf, terwijl de vrouwen toch duidelijk voor de ogen en brede torso gaan. Saillant detail is nog dat inmiddels ruim 27% van de mannen zijn edele delen scheert en 17% zijn oksels. Voor cosmeticafabrikanten is er dus een nieuwe groeimarkt aangeboord.