Als je kijkt naar discussies die er in de journalistiek spelen dan gaat het al jaren over verdienmodellen, over clickbait, over de macht van Facebook en Google en (sinds een jaar) over nepnieuws. Allemaal onderwerpen die belangrijk zijn, waren over gepraat moet worden en waar werk van gemaakt dient te worden. Tegelijkertijd ook allemaal onderwerpen met een negatief karakter, dat terwijl ik er van overtuigd ben dat er nog nooit zoveel kansen waren voor de journalistiek als nu.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de Nederlandse startup Newschain.Journalisten hebben meer middelen dan ooit tot hun beschikking om een verhaal te vertellen. Tekst, foto’s, video en audio, maar ook zaken als games en virtual reality/augmented reality. Nog veel mooier is dat je een heel goed beeld kan krijgen van hoe het publiek zich gedraagd en wat ze willen. Op een zeer getailleerd niveau. En in mijn ogen hebben veel journalisten nog niet ontdekt hoe ongelofelijk waardevol dat is. Het is het geheime ingrediënt om je werk nog beter te doen.
Journalistieke proces
Het grote probleem is dat gebruikersdata tot nu toe niet altijd goed wordt ingezet. Redacties worden voorzien van Chartbeat-dashboarden om te tonen welke pagina’s de meeste pageviews hebben gekregen. Mede gedreven doordat uitgevers nog steeds geld proberen te verdienen met ouderwetse banners. Pageviews zijn dan de heilige graal en clickbait is het resultaat.
Je maakt nieuws voor je publiek, niet voor jezelf. Deel deze quoteJe kunt die gebruikersdata echter ook gebruiken om meer inzicht te krijgen in wat mensen echt willen weten, in of je je verhaal goed vertelt of verkoopt. Journalisten moet hun journalistieke keuzes niet laten leiden door data, maar moeten de inzichten die het op kan leveren over het publiek wel actief meenemen in het journalistieke proces. Je maakt nieuws immers voor je publiek, niet voor jezelf.
En geef toe: je hebt toch liever 100 mensen die je artikel uitlezen, dan 1000 mensen die op een misleidende kop klikken om vervolgens binnen 20 seconden de pagina weer verlaten?