Op regelmatige basis vragen media-organisaties me of ik een presentatie wil komen geven over de innovatie. En zeker als het gaat om een verhaal dat ik direct aan een redactie vertel, krijg ik daarbij de vraag of ik wat nieuwe tools kan laten zien waarmee de redactie aan de slag kan.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over hoe redacties kunnen innoverenNu heb ik helemaal niks tegen tools. Sterker nog: er zijn de afgelopen jaren heel veel toffe en handige tools gemaakt die journalisten mogelijkheden bieden die ze anders niet hebben. Het probleem is alleen dat tools te vaak worden gezien als een soort wondermiddel. Als een doel op zich. Innoveren door tools te gebruiken. Dat is echter niet hoe het werkt.
Begin bij het verhaal
In mijn ogen begint het journalistieke werk altijd bij het verhaal. Vervolgens wordt bij het verhaal een vorm en een kanaal gekozen en daarbij kan vervolgens gebruik worden gemaakt van tools. Innovatie zit hem in het vertellen van het verhaal in een andere vorm en/of via een ander kanaal. En daarnaast in een andere werkwijze om bij dat eindproduct te komen.
Als je zelf meubels wilt maken dan begin je ook niet met het pakken van een zaag en een hamer om vervolgens te bedenken wat je daarmee gaat doen. Je begint met bedenken wat voor meubelstukken je überhaupt nodig hebt, met een doel. Vervolgens denk je na over hoe zo’n meubel er dan uit zou moeten zien en bijvoorbeeld ook hoe dat past bij de rest. En uiteraard ga je daarna nadenken over wat je nodig hebt om dat te maken.
Als journalist zit je continu in een achtbaan Deel deze quoteDat neemt niet weg dat je als journalist moet weten welke tools er beschikbaar zijn en welke andere middelen je voorhanden hebt. Ik heb de afgelopen jaren alleen keer op keer gezien dat tools een doel werden in plaats van een middel, omdat er op andere vlakken niet werd geïnvesteerd in innovatie binnen redacties.
En heel eerlijk: het is ontzettend lastig om een redactie continu te laten innoveren. Als journalist zit je namelijk altijd in een achtbaan. Je bent continu met verhalen bezig of nog erger: er moeten pagina’s of uitzendingen worden gevuld (of er nu wat te melden is of niet). Het werk even op pauze zetten om andere dingen te proberen zit er eigenlijk gewoon niet in. En toch zou het wel moeten.