Talpa Radio en de MediaMarkt gaan het samen proberen. Ze gaan de concurrentie aan met grote internationale bedrijven als Spotify en Apple en lanceren een eigen muziekdienst: Juke.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week bespreekt uit de muziekdienst die Talpa Radio en de MediaMarkt lanceren.De eerste reacties die ik om me heen hoorde op de aankondiging waren bovenal negatief. Mensen geloven niet dat een Nederlande partij daadwerkelijk kan concurreren met de grote internationale muziekdiensten. Net zoals dat mensen denken dat Videoland als Netflix-concurrent nooit echt heel groot gaat worden (officiële cijfers over het aantal Videoland-abonnees zijn er niet).
En eerlijk is eerlijk: Juke heeft het verleden niet mee. De Sky Radio Group, tegenwoordig onderdeel van Talpa Radio lanceerde jaren geleden al MyRadio. Dat was een kruising tussen een streamingdienst en internetradio. Het mislukte totaal. Ook Juke zelf is niet helemaal nieuw, want MediaMarkt lanceerde het eerder al in zijn eentje.
En toch denk ik, dat als er twee partijen zijn die het mogelijk kunnen maken om een succesvolle Nederlandse muziekdienst op te zetten, dan zijn het Talpa Radio en de MediaMarkt. Het plan dat ze hebben klinkt in ieder geval erg goed.
Basis
Als Juke überhaupt een kans wil hebben dan moet ten eerste de basis goed zijn. Dat wil zeggen: de dienst moet toegankelijk zijn en een compleet aanbod hebben. Met een collectie van 40 miljoen nummers zit dat laatste sowieso wel goed. Een dienst als Spotify heeft een iets grotere collectie, maar de vraag is of de gemiddelde gebruiker dat merkt.
Of de dienst toegankelijk is, is nog moeilijk te zeggen. De app is nog niet beschikbaar en het is dus onduidelijk of die lekker werkt. Wel zegt Juke dat het Sonos gaat ondersteunen. In mijn ogen geeft dat in ieder geval aan dat ze serieus te werk gaan bij Juke, want je kunt eigenlijk niet aan komen met een nieuwe dienst die dit speakersysteem niet ondersteunt.
Content
Met die goede basis gaan Talpa Radio en MediaMarkt de wedstrijd echter niet winnen. Juke moet wat extra’s gaan bieden. Dat doet de dienst onder meer door de livestreams en themakanalen van Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica onderdeel te maken van de dienst. Een goed idee, maar geen reden om een abonnement te nemen.
Daarnaast gaat de muziekdienst actief gebruik maken van de kennis en de gezichten van Talpa Radio. DJ’s en muziekredactie gaan playlisten samenstellen. Interessant, want daarmee zet Juke zich actief af tegen Spotify dat veel inzet op algoritmes. Apple kiest ook voor een curratiemodel, alleen staat Talpa Radio natuurlijk veel dichter bij de gemiddelde Nederlander dan Apple.