Numrush

Talpa Radio en MediaMarkt zijn de perfecte partijen om een succesvolle Nederlandse muziekdienst op te zetten

Juke

Talpa Radio en de MediaMarkt gaan het samen proberen. Ze gaan de concurrentie aan met grote internationale bedrijven als Spotify en Apple en lanceren een eigen muziekdienst: Juke.

De eerste reacties die ik om me heen hoorde op de aankondiging waren bovenal negatief. Mensen geloven niet dat een Nederlande partij daadwerkelijk kan concurreren met de grote internationale muziekdiensten. Net zoals dat mensen denken dat Videoland als Netflix-concurrent nooit echt heel groot gaat worden (officiële cijfers over het aantal Videoland-abonnees zijn er niet).

En eerlijk is eerlijk: Juke heeft het verleden niet mee. De Sky Radio Group, tegenwoordig onderdeel van Talpa Radio lanceerde jaren geleden al MyRadio. Dat was een kruising tussen een streamingdienst en internetradio. Het mislukte totaal. Ook Juke zelf is niet helemaal nieuw, want MediaMarkt lanceerde het eerder al in zijn eentje.

En toch denk ik, dat als er twee partijen zijn die het mogelijk kunnen maken om een succesvolle Nederlandse muziekdienst op te zetten, dan zijn het Talpa Radio en de MediaMarkt. Het plan dat ze hebben klinkt in ieder geval erg goed.

Basis

Als Juke überhaupt een kans wil hebben dan moet ten eerste de basis goed zijn. Dat wil zeggen: de dienst moet toegankelijk zijn en een compleet aanbod hebben. Met een collectie van 40 miljoen nummers zit dat laatste sowieso wel goed. Een dienst als Spotify heeft een iets grotere collectie, maar de vraag is of de gemiddelde gebruiker dat merkt.

Of de dienst toegankelijk is, is nog moeilijk te zeggen. De app is nog niet beschikbaar en het is dus onduidelijk of die lekker werkt. Wel zegt Juke dat het Sonos gaat ondersteunen. In mijn ogen geeft dat in ieder geval aan dat ze serieus te werk gaan bij Juke, want je kunt eigenlijk niet aan komen met een nieuwe dienst die dit speakersysteem niet ondersteunt.

Content

Met die goede basis gaan Talpa Radio en MediaMarkt de wedstrijd echter niet winnen. Juke moet wat extra’s gaan bieden. Dat doet de dienst onder meer door de livestreams en themakanalen van Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica onderdeel te maken van de dienst. Een goed idee, maar geen reden om een abonnement te nemen.

Daarnaast gaat de muziekdienst actief gebruik maken van de kennis en de gezichten van Talpa Radio. DJ’s en muziekredactie gaan playlisten samenstellen. Interessant, want daarmee zet Juke zich actief af tegen Spotify dat veel inzet op algoritmes. Apple kiest ook voor een curratiemodel, alleen staat Talpa Radio natuurlijk veel dichter bij de gemiddelde Nederlander dan Apple.

“Luisteraars kunnen zich door hun favoriete radio-dj of artiest aan de hand laten nemen om uit 40 miljoen nummers de nieuwste en leukste muziek te ontdekken. Daarnaast kunnen ze straks nummers die zij op radio horen direct aan hun eigen playlist toevoegen”, legt Talpa Radio uit.

Het wordt echter pas echt interessant als Talpa Radio zijn connecties in de muziekwereld actief in gaat zetten om exclusieve content binnen te halen. De bekendste DJ’s ter wereld maken wekelijks een programma op Radio 538 en Talpa Radio heeft samen met 8 Ball Music enkele jaren geleden een platenlabel voor dancemuziek opgericht. Dat biedt mogelijkheden, lijkt me zo.

Marketing

Daarnaast kunnen de radiostations van Talpa Radio worden ingezet om mensen in aanraking te brengen met Juke. Ik gok dat er dit najaar regelmatig jaarabonnementen worden weggegeven als prijs en dat via de online platforms van bijvoorbeeld Radio 538 en Sky Radio actief afspeellijsten op Juke worden gedeeld.

Maar Talpa kan nog verder gaan. Tegenover Emerce sluit Menno Koningsberger, directeur bij Talpa Radio, niet uit dat de apps van de diverse radiostations worden vervangen door Juke. Of andersom natuurlijk: de dienst kan in principe worden ingebakken in de apps van Radio 538 Radio Veronica. Als een soort trojaans paard halen mensen Juke dan binnen.

Als het ze niet lukt, dan gaat niemand het lukken. En sluit ook de rol van de MediaMarkt niet uit. Gratis drie maanden Juke bij iedere smartphone die je bij de MediaMarkt koopt? Geen gek idee lijkt me. En wat dacht je überhaupt van het feit dat Juke dankzij de MediaMarkt servicepunten in heel Nederland krijgt. Mensen die digitaal niet zo handig zijn en daarom bijvoorbeeld nu geen Spotify hebben, kunnen op weg worden geholpen in de MediaMarkt.

De twee bedrijven achter Juke hopen binnen twee jaar een miljoen gebruikers te behalen. Dat is in mijn ogen zeer optimistisch en ik denk niet dat ze dat gaan halen. Ik vind het echter onterecht om Juke nu als kansloos af te schrijven. Als er twee bedrijven zijn die samen een Nederlandse concurrent van Spotify en Apple Music tot een succes kunnen maken dan zijn het Talpa Radio en MediaMarkt. En als het ze niet lukt, dan gaat niemand het lukken.