Numrush

Kijktip: fake news of toch niet? Nieuwe serie Propaganda onderzoekt nepnieuws

Nepnieuws, fake news

Foto: Shutterstock.com

Ondertussen weten we allemaal wel dat er behoorlijk wat nepnieuws rondgaat op het internet, en dat die verhalen behoorlijke impact kunnen hebben. Maar waarom wordt dat nieuws eigenlijk verspreid? Wie doet dat precies? En zit er niet toch een kern van waarheid in verscholen? De nieuwe journalistieke serie Propaganda van KRO-NCRV gaat dat uitzoeken.

In het nieuwe wekelijkse programma gaan jonge onderzoeksjournalisten op zoek naar allerlei soorten mis- en desinformatie, feiten en ‘alternatieve feiten’, hoaxes en fake news. Niet alleen wordt uitgezocht of iets nep is, maar er wordt vooral ook gekeken naar de diepere problemen.

Nepnieuws weet onze samenleving immers behoorlijk te polariseren en heeft flinke impact. Kijk naar Pizzagate: het verhaal ging dat er een pedofielennetwerk verstopt zat in een pizzazaak in Washington. In dat netwerk zouden zelfs belangrijke leden van de Democratische Partij in de VS zitten. Eén man ging er zelfs zwaarbewapend heen, om de verhalen te onderzoeken. Maar wat bleek? Er waren geen kinderen verstopt en de zaak had niet eens een kelder.

Propaganda

Pizzagate was dus nep, maar had ook gigantische gevolgen. Waarom zou iemand zo’n verhaal willen verspreiden, zelfs nu je weet wat de gevolgen kunnen zijn? Wat hoopt zo iemand te bereiken? Welke belangen hebben zijn? En is een deel van een verhaal soms niet toch waar? Dat is dus precies wat Propaganda gaat uitzoeken. Het programma zoekt naar de vele grijstinten in het debat. Volgens KRO-NCRV is het programma scherp en kritisch, “maar nooit vooringenomen, altijd met een open blik”.

Tijdens de eerste afleveringen worden onder meer de anti-abortuslobby en het geestelijk welzijn van Britney Spears onder de loep genomen. Dat wordt gedaan door onderzoeksjournalisten die al langer in het veld werken. Het gaat om Nick Felix – eerder werkzaam bij Brandpunt+ en NOS op 3 – Charisa Chotoe – werkt onder meer bij AT5 – Thomas Rueb van het NRC Handelsblad en Fleur Launspach van Al Jazeera.

Het nieuwe programma is vanaf donderdag 28 januari wekelijks om 21:00 uur te zien bij KRO-NCRV te zien op NPO 3.

Foto: Shutterstock.com