Je kent het vast wel: tieners die vergroeid zijn met hun smartphone. Het kost vaak de nodige moeite om hun hand los te weken van het toestel, maar het is toch beter als dat voortaan in ieder geval op school gebeurt. Dat levert namelijk betere resultaten op.
Zo blijkt in ieder geval uit Brits onderzoek naar scholen met en scholen zonder smartphoneverbod. Leraren vinden vaak dat de toestellen alleen maar afleiden, terwijl ouders graag zien dat hun kids altijd en overal bereikbaar blijven. Wat smartphonegebruik op school doet voor de prestaties van de leerlingen werd echter nooit goed onderzocht, tot een stel Londense onderzoekers zich op deze vraag stortten.
Zij verzamelden toetsresultaten van duizenden Engelse 16-jarigen, waarbij ook werd gekeken welke scholen er tussen 2000 en 2012 een smartphoneverbod invoerden. De uitkomst? Nadat scholen mobiele telefoons in de ban deden, scoorden de leerlingen gemiddeld zes procent beter. “Als er geen regels zijn voor het gebruik van telefoons, dan heeft dat een negatieve impact. Zeker leerlingen die altijd al wat minder presteren hebben veel baat bij duidelijke regels en restricties wat betreft het gebruik van telefoons”, aldus Ricard Murphy, een van de onderzoekers die meewerkte aan het onderzoek.
Wat je als ouder kunt doen om je kind beter te laten presteren, ook als de school niet zelf met een verbod komt? Murphy geeft aan dat het goed is om je kinderen in dat geval zelf te vertellen hoe vaak en hoe lang ze hun telefoon mogen gebruiken. Nu moeten wij de eerste 16-jarige die luistert naar zijn of haar ouders nog tegenkomen, maar de conclusie van het onderzoek is duidelijk: houd telefoons voortaan weg uit de klas.