Klaag app voor burgers is razend populair in Brazilië

Brazilië is een land dat geteisterd wordt door onder meer corruptie, politieke en economische problemen. Dat betekent echter niet dat politici compleet de klachten van burgers negeren. Althans, dat is de aanname waarop Colab gebaseerd is.

Colab is een communicatieplatform voor burgers en overheidsmedewerkers en won in 2013 de AppMyCity-competitie voor de beste nieuwe applicatie voor de stad. De applicatie werd vorig jaar bedacht door Bruno Aracaty en Gustavo Maia toen zij bezig waren met het ontwikkelen van een politieke campagne voor de gemeentelijke verkiezingen in Recife, Brazilië.

Ze begonnen een Facebook enquête om te inventariseren met welke klachten burgers voornamelijk zitten. De reactie was overweldigend want de enquête werd meer dan vijftigduizend keer ingevuld. “We came to the conclusion that people wanted to talk, but public sector candidates didn’t have a clue what people were thinking,” legt Aracaty uit.

In maart 2013 werd Colab gelanceerd in Recife. Het duurde echter niet lang voordat ook mensen uit Sao Paulo mee wilden doen. Op dat moment realiseerden Aracaty en Maia zich dat mensen uit heel Brazilië geïnteresseerd waren in de applicatie. Inmiddels kan iedereen zich inschrijven voor Colab om problemen zoals gaten in de weg, kapotte stoplichten en foutparkeerders te rapporteren aan de overheid.

Hoewel Colab op dit moment vijftigduizend gebruikers heeft door heel Brazilië, betekent dat niet dat de overheid nu luistert. De stad Curitiba maakt wel al gebruik van het gratis dashboard van Colab voor het monitoren van en reageren op klachten van burgers. “In Curitiba, they’re solving and responding very efficiently. In other cities, not so much,” admits Aracaty. In Sao Paulo worden er bijvoorbeeld heel veel klachten gemeld maar maakt de gemeente nog geen gebruik van de applicatie.

Het doel is om de dienst op korte termijn uit te breiden naar andere steden in Brazilië en uiteindelijk ook naar internationale locaties. Dan zal er ook een premium versie worden aangeboden voor overheden om het reageren op en het omgaan met de klachten eenvoudiger te maken.