Numrush

KLM komt met app voor Android smartwatches

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM heeft een app gelanceerd die speciaal is ontworpen voor Android smartwatches. Hiermee krijgen passagiers de mogelijkheid om onder andere hun vluchtschema te checken via hun horloge.

De app is erop gericht om passagiers nog beter te ondersteunen in het voortraject van een vlucht. Zo ontvangen gebruikers vanaf 24 uur voor vertrek push notificaties met belangrijke informatie omtrent hun vlucht. Via de app krijgen zij onder andere te zien vanaf welke gate het vliegtuig vertrekt en vanaf welk tijdstip passagiers aan boord kunnen gaan.

Vervolgens kunnen passagiers ‘swipen’ tussen de verschillende vluchtgegevens, waardoor zij goed voorbereid op reis kunnen gaan. Daarnaast ontvangen de passagiers een uur voor vertrek hun instapkaart op de smartwatch, waarmee zij toegang krijgen tot het vliegtuig. Als laatste ontvangen de passagiers een melding met het stoelnummer.

Hiermee neemt KLM de passagiers een hoop stress uit handen, aangezien de gebruikers gepersonaliseerde informatie ontvangen omtrent de vlucht. Zo begeleidt KLM passagiers via de app naar de juiste plaats op het juiste moment, waardoor passagiers minder last hebben van de chaos op Schiphol.

Tjalling Smit, Senior Vice President E-commerce van Air France-KLM, zegt het volgende over de app:

De KLM app voor smartwatches biedt klanten in een oogopslag relevante en actuele vluchtinformatie. In de toekomst willen we meer innovaties aan elkaar verbinden om onze passagiers altijd een stap voor te zijn in hun informatiebehoefte.

Vorig jaar lanceerde KLM al de Airport Navigation Service, waarbij het de bedoeling is om internationale reizigers naar de juiste gate te begeleiden. Via iBeacon-technologie wijst de dienst internationale reizigers, die een overstap moeten maken op Schiphol, zo snel mogelijk de weg naar de juiste gate. Hierdoor wordt de kans kleiner dat reizigers hun vervolgvlucht missen.

Aangezien het de eerste app is van KLM voor Android smartwatches, hoopt het bedrijf voldoende respons te ontvangen van de gebruikers. Op deze manier kan het bedrijf de app verder optimaliseren naar de wensen van de passagiers. Daarnaast zal KLM de evaluaties meenemen in de ontwikkeling van een Apple Watch app.