Het weer. We raken er niet over uitgesproken en het heeft, soms zonder dat we het door hebben, ongelofelijk invloed op ons dagelijks leven. En uiteindelijk daardoor op de hele economie en maatschappij. Uiteindelijk draait het bij het weer om data. Daarmee kun je namelijk onderzoeken wat het weer voor invloed heeft en kunnen organisaties en bedrijven daar rekening mee houden.
KNMIHet KNMI is een overheidsinstantie die is opgericht in 1854 door Buys Ballot. Het houdt zich bezig met het weer en het klimaat, maar ook met seismologie en de luchtkwaliteit in ons land.Een paar maanden geleden sprak ik daarover met Paul Walsh van The Weather Company. Eén van de grote internationale weerdatabedrijven, dat sinds vorig jaar eigendom is van IBM. Maar ook dichterbij huis gebeuren er hele interessante dingen met weerdata. In de Bilt, bij het KNMI. Een organisatie die misschien een beetje een suffig imago heeft, maar ongelofelijk veel interessante dingen doet! Onlangs sprak Colin Koolhaas, Strategisch Business Manager, van het KNMI op de Big Data Expo in Utrecht over wat het KNMI allemaal doet met zijn data. En ook vooral wat het doet samen met andere organisaties.
Data verzamelen
Om te beginnen even de cijfers: het KNMI heeft 45 eigen meetstations verspreid over Nederland. Zij meten onder meer luchtdruk, temperatuur, vochtigheid en wind. Daarnaast komt er elke dag 1 terabyte aan gegevens binnen via de Sentinel 2 satelliet van ESA, die continu het weer in heel Europa monitort.
En dan is er nog crowsdourcing: hobbyisten en bijvoorbeeld boeren hebben zelf een weerstation en delen data met het KNMI. Dat gebeurt via het platform WOW-NL, dat is opgezet naar een Brits concept. De Britse tegenhanger van het KNMI, Met Office, lanceerde in 2011 de Weather Observations Website (WOW) en daar heeft het KNMI dus een Nederlandse versie van gemaakt, net als veel andere weerdiensten van over heel de wereld. Samen vormen deze WOWs een netwerk van 7600 stations in 216 landen. 350 daarvan bevinden zich in Nederland en zijn aangesloten bij WOW-NL.