In opdracht van KPN hebben Pool Worldwide en documentairemaker IJsbrand van Veelen een documentaire gemaakt over ons leven in een steeds verder verdigitaliseerde wereld. In de ruim een half uur durende branded journalism docu die vanaf vandaag te zien is op YouTube, interviewt Van Veelen diverse invloedrijke filosofen, technologen, architecten en wetenschappers.
Zo gaat hij in de film onder meer op bezoek bij Ivan Poupyrev: Een digital researcher die zijn sporen heeft verdiend bij Walt Disney en Google. Hij vertelt dat het straks mogelijk is om fysieke handelingen digitaal voelbaar te maken. Maar ook bij David Duncan; journalist en schrijver van het boek ‘When I’m 164’, waarin onderzoek wordt gedaan naar manieren om langer te leven. En de Deense architect Bjarke Ingels trekt het nog breder: hij zoekt naar oplossingen waarbij steden en natuur steeds meer samensmelten, met als voorbeeld dat er misschien wel geskied kan worden op een energiecentrale.
Het resultaat is een bijna 40 minuten durende zoektocht, waarin de meningen zijn verdeeld. Met de vraag hoe we echte verbinding houden wanneer alles gedigitaliseerd wordt, wil KPN zijn klanten én medewerkers laten nadenken over welke rollen een telecomaanbieder allemaal kan spelen in de nabije toekomst. Het filmexperiment is een interessante demonstratie van ‘branded journalism’, waarbij bedrijven creatieven inschakelen om een maatschappelijke trend te visualiseren en zo samen een gemeenschappelijk gedachtegoed uit te dragen.