Numrush

Kunstenaar bouwt virtuele stad op basis van onze tweets, check-ins en status updates

Al sinds het ontstaan van sociale netwerken hebben wetenschappers en datageeks gezocht naar manieren om dit soort nieuwe netwerkstructuren te visualiseren. ‘Hoe zien de sociale netwerken binnen een stad er eigenlijk echt uit?’ Met het project Invisible Cities geeft Christian Marc Schmidt van ontwerpstudio Schema, antwoord op deze vraag. Het 3D interactieve platform visualiseert sociale netwerken in de stedelijke omgeving, en dat allemaal in realtime! Het resultaat is fascinerend.

Hoewel digitale informatie over het algemeen niet direct zichtbaar is, is geografie dat wel. Vandaag de dag zijn deze twee componenten steeds meer met elkaar verweven. Denk maar eens aan al onze Facebook Check-ins, of de Tweets die gekoppeld zijn aan de GPS functie van onze smartphones. De doorgaans onzichtbare data heeft op deze manier wel degelijk een zichtbaar component. Dit moet Christian Marc Schmidt zich ook hebben gerealiseerd.

Op Invisible Cities worden alle zogenaamde ‘geo-tagged’ berichten van social media websites zoals Twitter en Instagram verzameld. Deze realtime activiteiten worden vervolgens als individuele punten op een plattegrond gerepresenteerd.

Naast deze realtime informatie wordt de data voor 24 uur bewaard en gevisualiseerd op dezelfde plattegrond. Deze informatie hoopt zich letterlijk op als het onderliggende terrein van de stad waardoor na verloop van tijd het reliëf van het landschap verandert. Een speciaal event kan bijvoorbeeld zorgen voor een piek op de kaart, door een toename van Instagram foto’s die de bezoekers delen.

Het platform laat ons in 3D door dit nieuwe landschap navigeren om de sociale interactie in de stad te ‘zien’. Door op specifieke punten op de kaart te klikken verschijnt informatie in de vorm van bijvoorbeeld een Instagram foto of een Tweet. Invisible Cities maakt op deze manier de onzichtbare sociale netwerken binnen een stad zichtbaar, wat resulteert in een bijzondere nieuwe ervaring van de stad.

Overigens is versie 1.0 van Invisible Cities sinds kort ook bestuurbaar met de Leap Motion Controller! Het onderstaande filmpje laat het gebruik hiervan zien.