Als het gaat om kunstmatige intelligentie en journalistiek dan gaat het altijd over robotjournalistiek. Dat is de hippe term voor nieuwsartikelen waarvan de tekst door algoritmes wordt geproduceerd op basis van data. Automated Insights is een bedrijf dat de software hiervoor maakt en hun Wordsmith wordt inmiddels al jaren ingezet bij persbureau AP en nieuwssite Yahoo! Een deel van hun nieuwsartikelen is geschreven door een computer.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie journalisten kan bieden.Het gaat daarbij niet om interviews of keiharde onderzoeksjournalistiek. Wordsmith is vooral goed in berichten die gebaseerd zijn op data, dus bijvoorbeeld de jaarcijfers van een bedrijf of de uitslagen van sportwedstrijden. Algoritmes kunnen namelijk vrij makkelijk cijfermatige informatie omzetten naar lopende tekst. Sterker nog: ze kunnen ook razendsnel vergelijkingen maken met data uit verleden of opvallende cijfers uitlichten. Daardoor is een computer zelfs beter in het schrijven van dergelijke berichten dan een mens.
Dat betekent niet dat het werk van journalisten de komende jaren wordt overgenomen door robots. Sterker nog: relatief simpel en repeterend werk, dat de meeste journalisten helemaal niet willen doen, kan worden geautomatiseerd. Hierdoor hebben journalisten hun handen vrij om het echte werk te doen. Bij dat echte werk kan kunstmatige intelligentie echter ook gaan helpen en daar hoor je nog bijna niemand over.
Beeldherkenning
Relatief simpel en repeterend werk, dat de meeste journalisten helemaal niet willen doen, kan worden geautomatiseerd Deel deze quoteDe afgelopen jaren is er, onder meer door grote techbedrijven als Apple, Amazon, Google, IBM en Microsoft ontzettend veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van bijvoorbeeld beeldherkenning. In de foto-app op je smartphone kun je daardoor zoeken naar wat er op een foto staat. Zoek je foto’s van het strand of van een vriend of vriendin? Dan is het een kwestie van een zoekterm invullen en de foto’s worden gevonden.
Wat je niet door hebt, is dat onder water algoritmes hebben geleerd om voorwerpen, mensen, plaatsen etc. te herkennen. Deze zelflerende algoritmes zijn getraind met grote databases vol foto’s waarvan bekend was wat erop stond, waardoor het deze dingen nu kan herkennen op andere foto’s. En dus kun je er nu naar zoeken in je fotocollectie.
Stel je voor dat je dat soort beeldherkenning zou toevoegen aan het CMS waar een nieuwsredactie in werkt. Dat je door simpelweg op “Donald Trump + boos” te zoeken daadwerkelijk alle foto’s uit je archief krijgt waar Donald Trump boos op kijkt. Technisch is het al mogelijk. Sterker nog: in de basis is niet eens heel lastig om te realiseren.