Kunstmatige intelligentie is al voor van alles gebruikt. Om boeken te schrijven, films te maken en muziek te maken. Maar nu is een dergelijk systeem ingezet om een geheel nieuwe sport te maken, genaamd Speedgate. Dat schrijft TechCrunch.
De kunstmatige intelligentie werd ontwikkeld door AKQA, speciaal voor Design Week Portland. Het team werkte eerder al samen met Nike en heeft een voorliefde voor sport, vertelt Creative Director Whitney Jenkins. Dus besloten ze om de volgende grote sport te gaan maken.
Daar gebruikte het team een bestaande neurale netwerk-architectuur voor, dat data over 400 sporten ingevoerd kreeg. Die data werd gebruikt om sportconcepten en regels op te stellen. Veel van de concepten – zoals “onderwater parkour” – waren niet bruikbaar. Maar na diverse pogingen werd de lijst kleiner en bleven er drie sporten over.
Die drie sporten werden getest door mensen. De regels werden daarbij verbeterd, zodat het ook iets is wat mensen daadwerkelijk kunnen en willen spelen. En het resultaat is dus Speedgate, dat volgens Jenkins nooit zonder het systeem ontwikkeld had kunnen worden.
Logo’s en motto
De sport zelf bestaat uit teams van zes die op een veld met grote poorten spelen. Ze spelen de bal naar elkaar door en trappen hem door de poort heen om te scoren, maar vermijden daarbij de poort in het midden.
De kunstmatige intelligentie werd bovendien voor meer onderdelen van de nieuwe sport ingezet. Het werd ook gebruikt om verschillende logo’s te maken, op basis van 10.400 sportlogo’s die het systeem te zien kreeg. Daarop maakte het 6.400 mogelijke logo’s.
Verder was het systeem verantwoordelijk voor het motto van de sport: “Face the ball to be the ball to be above the ball” (“Kijk naar de bal om de bal te zijn om boven de bal te zijn”).