Numrush

Laden van artikelen verleden tijd? Facebook Instant Articles vanaf vandaag beschikbaar in Nederland

Vanaf vandaag kunnen Nederlandse Facebook-gebruikers aan de slag met Instant Articles: snelladende artikelen die je kunt bekijken zonder dat je de Facebook-app hoeft te verlaten. Mits je artikelen van Nu.nl, RTL Nieuws, NOS, Metro of Telegraaf wilt lezen.

Facebook is namelijk begonnen met deze vijf partners en naar eigen zeggen laden de berichten zometeen tien keer sneller dan bij standaard online artikelen. Daarvan is de laadtijd namelijk gemiddeld 8 seconden.

In de ideale situatie zijn de Instant Articles niet alleen sneller qua laden, maar bieden ze ook een interactieve omgeving voor Facebook-gebruikers. Door bijvoorbeeld het scherm van je smartphone te kantelen kun je inzoomen op bepaalde foto’s en automatisch afspelende video’s brengen het artikel volgens Facebook “tot leven.” Andere mogelijkheden zijn interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en gebruikers kunnen reageren op specifieke onderdelen van het artikel.

Gebruikers hoeven niets speciaals in te stellen om gebruik te maken van de nieuwe artikelen. Als iemand een link deelt van een artikel waar ook een Instant Article van beschikbaar is, wordt deze automatisch gedeeld. Lara Ankersmit, hoofd digitale media van de NOS, is te spreken over de ontwikkeling van Facebook:

Met een nieuwe responsive site van NOS.nl en verbeteringen van de NOS-app, hebben we het afgelopen jaar hard gewerkt aan onze mobiele aanwezigheid. We maken gebruik van storytelling en een goede toepassing van beeld, video en andere relevante content in onze nieuwsverhalen is daarom erg belangrijk. We doen mee aan Facebook Instant Articles om te onderzoeken of we zo de gebruikerservaring op Facebook kunnen verbeteren en zijn benieuwd naar de resultaten.

Je kunt nu via de Facebook-app gebruikmaken van de Instant Articles: je herkent ze aan de bliksemschicht. Bekijk je Facebook via een webbrowser dan zie je gewoon een ouderwetse link naar het artikel op de site van de maker. Internationaal was de functie al langer beschikbaar, onder andere The New York Times, The Washington Post, Buzzfeed, en Bild deden al mee.