Landelijke 112-storing volgens KPN mogelijk gevolg van software-fout

KPN

KPN heeft een vermoeden wat de oorzaak is van de urenlange storing bij 112 en zijn algehele netwerk afgelopen maandag, meldt de NOS. De provider denkt dat er op meerdere plekken tegelijkertijd een software-fout is opgetreden. Daardoor werkten ook de backup-systemen niet meer.

Afgelopen maandag ging 112 om 16:00 uur uit de lucht als gevolg van de storing bij KPN. Pas om 19:00 uur werkte het systeem weer. Opvallend was dat niet alleen het algemene netwerk het niet meer deed, maar ook de backups – die er voor moeten zorgen dat 112 ook bij een storing bereikbaar blijft – uit de lucht gingen.

KPN stelt nu dat er een storing zat op de plek in het netwerk dat telefoongesprekken op de juiste plek aflevert. Daardoor kan het telefoonverkeer van en naar KPN-klanten de juiste plek niet bereiken. Dat systeem is viervoudig uitgevoerd: stopt dat deel van het netwerk ermee, dan moeten drie backup-systemen de boel overnemen. En dat ging nu dus ook fout, waardoor heel 112 niet meer bereikbaar was.

Dijkbewaking

KPN zegt op zijn website “verhoogde dijkbewaking” in te hebben gesteld, om te voorkomen dat het probleem opnieuw voorkomt. Ook is extra monitoring ingesteld op het routeringsplatform en de 112-dienstverlening.

Daarnaast doet het bedrijf onderzoek: het bekijkt hoe de bereikbaarheid van 112 meer gewaarborgd kan worden, en het evalueert de verstoring met onder meer een externe, onafhankelijke partij. In de tweede helft van dit jaar moet er een nieuw 112-platform ontwikkeld worden, waarbij onderzocht wordt of andere telecomaanbieders als backup kunnen dienen.