Steeds meer elektronicafabrikanten brengen hun smart-homeproducten op de markt. Gewoonweg gebeurt dat niet als eerste in Europa. Dat geldt ook voor LG, dat zijn nieuwste reeks producten voor onlangs presenteerde wel in Boedapest presenteerde, op het LG InnoFest 2016. Naast verbonden koelkasten en wasmachines, toonde het daar ook de SmartThinQ sensor: een button die je op verschillende ‘normale’ apparaten kunt plaatsen om ze slim te maken.
“In de markt van smart appliances is het momenteel nog te vroeg om conclusies te trekken”, zegt Jeroen Peeters, marketing manager bij LG Benelux. “Wel is duidelijk dat openheid en connectie of samenwerking met reeds bestaande producten key is om het echt succesvol te maken.”
Zuid-Korea als speeltuin
Over een aantal jaar wil LG dat al zijn producten slim zijn. Momenteel onderzoekt het bedrijf vooral wat werkt en wat niet werkt. Want ook LG erkent dat de smart home-markt op dit moment nog in ontwikkeling is. Het bedrijf brengt zijn producten doorgaans eerst in thuisland Zuid-Korea uit. “Daar onderzoeken we wat het draagvlak is. Het is een soort proeftuin”, zegt Kim.
“De eerste slimme producten zijn momenteel al in de Benelux op de markt”, zegt Peeters. “Als we het bijvoorbeeld hebben over SmartThinQ-oplossingen, die worden inderdaad eerst getest in Zuid-Korea. Er is daar op de R&D-campus zelfs een huis waarin mensen uitgenodigd worden om te komen leven met slimme producten.” Het bedrijf kijkt daar welke functies echt gebruikt worden en welke bijvoorbeeld niet van toepassing zijn. “Het gaat in die omgeving om producten die nog niet beschikbaar zijn. Het is een echte eerste test dus.”
“Na de Koreaanse markt brengen we producten als eerst naar de Verenigde Staten”, zegt Kim. “We merken dat Zuid-Koreanen eerder bereid zijn om nieuwe producten uit te proberen: het zijn de early adopters. De Verenigde Staten worden echt gebruikt om producten op grote schaal te gaan verkopen. Pas daarna is Europa aan de beurt. Hoe de markt hier gaat reageren, weten we nu nog niet echt. Dat willen we de komende tijd gaan onderzoeken.”
Europa
Het duurt waarschijnlijk dus nog wel even voordat Europa aan de beurt is. “De SmartThinQ-sensoren, zoals we deze zagen op InnoFest, komen rond deze tijd in Korea op de markt”, zegt Peeters. “De eerste terugkoppeling van consumenten daar verwachten we dan ook zeer snel. Deze feedback vanuit de Koreaanse consument wordt gebruikt om de producten te verbeteren en om toekomstige producten te ontwikkelen. Later dit jaar komen de SmartThinQ producten ook beschikbaar in de Verenigde Staten en Australië. In vergelijking met Europa worden deze twee markten ook mee als early adopters voor dit soort producten gezien. In Europa lijkt het toch iets trager te gaan.”
De productpresentaties geven ons een mooi inkijkje in de visie van het bedrijf en wat we later van het bedrijf kunnen verwachten. Desondanks zullen de meeste smart-homeproducten die het bedrijf tijdens InnoFest liet zien dus voorlopig niet hier op de markt komen. Een uitzondering daarop is de Hom-Bot Turbo+ zien, een robotstofzuiger die tegelijk ook als beveiligingscamera dient. Het ding bezit over drie camera’s en werkt in samenwerking met een app.
Daarmee is het mogelijk om het ding te besturen, maar de interessantste functie is de foto’s die je ontvangt als het ding bewegingen in je huis detecteert. Daarmee sla je twee vliegen in een klap. Ten minste, als het apparaat aanstaat. Volgens de fabrikant gaat accu de robotstofzuiger bij normaal gebruik zo’n 100 minuten mee. Deze robot is naar verwachting vanaf deze zomer beschikbaar in Nederland.