In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart willen politici zoveel mogelijk op televisie komen. Toch zie je de een meer dan de ander, en al snel vraag je je af: “Ligt dat nu aan mij?” Met LijstTracker kun je precies ontdekken of dat het geval is, want via deze website wordt bijgehouden hoe vaak iemand met zijn gezicht op televisie komt.
De lijst wordt real-time bijgehouden. Je kunt op het dashboard daardoor precies zien hoe vaak en hoe lang lijsttrekkers in beeld zijn, in welke programma’s dit is en hoeveel mensen daar naar keken. Op dit moment is onze huidige minister-president Mark Rutte degene die we het meeste zagen. Op plaats twee staat – misschien tegen je verwachtingen in – Alexander Pechtold, de lijsttrekker van D66.
LijstTracker is ontwikkeld door Media Distillery, Mediabrands en Vicar Vision. Voor het systeem is een technologie ontwikkeld dat automatisch gezichten herkent in bewegend beeld. Op die manier is het vrij eenvoudig om video’s te doorzoeken. “En dit allemaal in realtime, dus terwijl het programma uitgezonden wordt, wordt LijstTracker.nl direct bijgewerkt. Wij hebben onze machines getraind om de gezichten van de lijsttrekkers te herkennen in alle programma’s op Nederlandse televisiezenders”, legt Joost de Wit, oprichter van Media Distillery uit.
De komende weken moeten er nog meer features beschikbaar worden op LijstTracker. Zo komt er een integratie van exacte kijkcijfers, zodat je precies kunt zien hoeveel mensen het gezicht van bijvoorbeeld Rutte zagen op televisie. Daarnaast wordt er gewerkt aan een mogelijkheid om per zender of omroep te zien wie er het meeste in beeld verschijnt. Daarmee kun je dus zien of de “VARA echt zo ‘rood’ is als vaak beweerd wordt”.
Wilders niet in top vijf
Opvallend is dat de lijsttrekker van de grootste partij van het moment, Geert Wilders van de PVV, niet in de top vijf staat. Naast Rutte en Pechtold staan hier verder Jesse Klaver van GroenLinks, Lodewijk Asscher van de PvdA en Emile Roemer van de SP. Waar Rutte 292 minuten in beeld was, staat Wilders op slechts 28 minuten.
De hypothese is echter dat de lijsttrekker met de meeste aandacht gaat winnen. “Na de winst van Trump is het ook de vraag wat de voorspellende waarde is van polls. Wellicht is aandacht in de media een betrouwbaardere voorspeller voor winst. Wij voegen de televisiereclames en aandacht in social media van de partijen aan de analyse toe”, vertelt Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer van Mediabrands.
De huidige peilingen zouden dan dus verkeerd zitten. Niet de PVV, maar de VVD en D66 zouden de grote winnaars worden. De vraag is natuurlijk of deze technologie inderdaad betrouwbaarder is dan de technologie achter de peilingen. Maar dat weten we pas zeker op 15 maart, als de verkiezingen zijn.