Numrush

Een like op Facebook heeft op tieners hetzelfde effect als het winnen van een prijs

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit UCLA hebben gekeken naar hoe een tienerbrein reageert op sociale media. Wat blijkt: likes op Facebook hebben hetzelfde effect als chocolade of het winnen van een prijs.

Bij het zien van een groot aantal likes bij een eigen foto, wordt namelijk hetzelfde deel van de hersenen geactiveerd. Dat blijkt uit hersenscans die de onderzoekers uitvoerden bij hun tests.

Bij het onderzoek kregen 32 tieners tussen 13 en 18 jaar een hersengolfscanner op, waarna ze werden verteld mee te helpen aan een klein sociaal netwerk vergelijkbaar met Instagram. Er werden in totaal 148 foto’s op een computerscherm getoond voor in 12 minuten. Daartussen zaten steeds 40 foto’s toegestuurd door de tiener. Op basis hiervan konden de onderzoekers zien hoe de tieners reageerden op de foto’s in combinatie met een bepaald aantal likes.

Bij een groot aantal likes werd de nucleus accumbens geactiveerd – het deel van de hersenen dat je goed laat voelen bij het ontvangen van een beloning. Dit deel van ons brein is vooral heel gevoelig in de jongere jaren, waardoor het logisch is dat de tieners zo’n heftige reactie hadden.

Het is een vrij medische kijk op sociale media – die wel kan uitleggen waarom tieners op een bepaalde manier sociale media gebruiken. Een uitgebreider rapport van het onderzoek is gepubliceerd in Psychological Science.