Meerkat, dé vernieuwende livestream-app die vorig jaar tijdens SXSW nog uit alle windrichtingen lof kreeg, gooit het roer helemaal om. In een interview met Re/code zegt CEO Ben Rubin dat het bedrijf de concurrentie met Twitters Periscope en Facebook Live niet aankan en daarom werkt aan een nieuwe strategie.
Het bedrijf heeft zich mede laten adviseren door Chloe Sladden, voormalig vice-president media van Twitter. Naast de opmerkingen over de sterke concurrentie zei ze ook dat Meerkat weinig deed om zijn gebruikers met elkaar te verbinden, schrijft Re/code. Daarom nam Rubin eind vorig jaar de beslissing om de focus meer te richten op het maken van een sociaal netwerk voor video.
Met name Periscope, dat vlak na SXSW 2015 door Twitter werd uitgebracht, wordt gezien als de doodsteek van het tijdens het festival door velen nieuwe favoriete platform. Rubin erkent dat ook. Tegen Re/code zegt het grote bereik van Twitter ervoor zorgde dat het een groot voordeel had ten opzichte van Meerkat, waardoor meer gebruikers voorkeur gaven aan Periscope. Twitter speelde het dan ook hard, wat ervoor zorgde dat Meerkat zich steeds meer los ging maken van het platform.
Hoe de vernieuwde versie van Meerkat er precies uit gaat zien of wanneer die gelanceerd wordt, heeft Rubin niet bekend gemaakt.