Dit najaar reis ik het land door om op vijf verschillende plekken de lokale omroepen bij te praten over de laatste ontwikkelingen in de media. Nu geef ik wel vaker presentaties aan media-organisaties, maar ik merk toch dat ik het bij deze presentaties lastiger vindt dan normaal om mijn verhaal af te stemmen op het publiek. De verschillen tussen de lokale omroepen zijn namelijk gigantisch.
Bij sommige omroepen mist basiskennis en moet ik zelfs uitleggen wat Instagram is. Anderen zijn qua kennis al een stuk verder, maar ontbreekt het aan tijd om nieuwe stappen te zetten. Dat terwijl lokale omroepen naar mijn mening een belangrijke maatschappelijke rol vervullen en internet juist de perfecte manier voor hen is om publiek te bereiken.
Grote verschillen
Dat er zulke grote verschillen zijn tussen lokale omroepen is niet gek, want er zijn grote verschillen tussen de gemeentes in ons land. Een lokale omroep in een grote stad heeft een stuk meer budget (in de basis is er een vaste subsidie per inwoner), maar waarschijnlijk ook meer mensen binnen de gemeente om dingen te doen.
Daar komt bij dat de omroepen voor een groot deel (of zelfs volledig) op vrijwilligers draaien. Daardoor zijn er omroepen waar ‘wat oude mannetjes zitten te hobbyen’, maar ook omroepen waar juist een groep jonge mediamakers de drijvende kracht is. Allemaal hebben ze echter één ding gemeen: de vrijwilligers – en betaalde medewerkers trouwens net zo goed – werken er omdat ze radio en tv willen maken.
Talent
Lokale omroepen zijn van oudsher dan ook een belangrijke broedplaats voor jong talent. Het overgrote deel van de dj’s die je op de landelijke radio hoort zijn ooit begonnen bij een ‘lokalo’.
Doordat iedereen kan bloggen en vloggen, hoef je niet bij een lokale omroep om jezelf te ontwikkelen Deel deze quoteOp online gebied vervult de lokale omroep die functie niet. Doordat iedereen kan bloggen en vloggen, hoef je niet bij een omroep om jezelf te ontwikkelen. Dat zorgt ervoor dat bij omroepen voornamelijk aanwas is van jong talent dat aan de slag wil met traditionele media.
Een bijkomend probleem is dat lokale politici dol zijn op het televisie-aspect van de lokale omroep. Ze vinden het leuk om op tv te komen, maar beslissen ook over de subsidie en licentie van de omroepen. Mede daarom is televisie voor veel omroepen het belangrijkste medium. Daar komt bij: tv is relatief duur om het te maken, dus het slokt in veel gevallen driekwart van het budget van een omroep op.