Medewerkers van luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic doen de komende weken een pilot met de laatste smartware van Sony. Met name het technisch grondpersoneel zal een combinatie van smartphones, tablets, smartwatches en de SmartEyeglass actief gaan gebruiken in hun dagelijkse bezigheden.
Laat het maar aan luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic over om handig in te spelen op de trends. Vorig jaar was het één van de eerste bedrijven die aan de slag ging met Google Glass voor grondpersoneel, het ging actief in de weer met iBeacons en stort zich nu dus vol op de smart technology van Sony.
Met name het technische grondpersoneel, onderhoudsmonteurs, zullen zich gaan uitrusten met de nieuwste tech. Doelstelling van de pilot is het beoordelen of het met een combinatie van smartphone/watch, tablet en slimme bril mogelijk is om een deuk te slaan in de stapel papierwerk die er bij technisch onderhoud komt kijken. Daarnaast zouden de monteurs effectiever kunnen werken door het aantal tussenstops bij het hoofdkantoor te beperken.
Monteurs zullen tijdens de proefperiode notificaties ontvangen vanuit de centrale controlekamer op de SmartWatch 3, zoals locaties waar men nodig is of specifieke taken waar men op moet letten. Met de SmartEyeglass kunnen de monteurs foto’s en video’s delen met collega’s, die zo mee kunnen helpen op afstand.
In navolging van Google Glass lijkt ook Sony’s bril vooral bedoelt voor de werkvloer (iets wat het ontwerp ook wel uitstraalt), al betekent het ook weer niet dat beide brillen elkaar in de weg zullen zitten. Virgin heeft immers aangekondigd hun pilot met Google’s compactere bril uit te breiden als onderdeel van het Glass At Work-programma ondanks het feit dat de ontwikkeling daarvan even stil ligt.