Eén van mijn eigenaardige hobby’s is dat ik uren kan rondstruinen op Nederlandse nieuwssites om te kijken welke keuzes ze maken in de selectie van onderwerpen en de manier waarop ze verhalen vertellen. En één ding valt me daarbij op: meerdere keren per dag laten redacties kansen liggen om een verhaal visueel te vertellen, terwijl dat de beste vertelvorm voor het verhaal in kwestie is.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de inzet van datavisualisatie.Bij veel economische verhalen en onderzoeken waarover wordt geschreven, zegt één visualisatie meer dan honderden woorden. Toch kiezen de journalisten voor het gebruik van de honderden woorden. Logisch. Van oudsher zijn er vier soorten journalisten opgeleid: tv-journalisten, radio-journalisten, fotografen en schrijvende journalisten. En natuurlijk zijn steeds meer journalisten en redacties crossmediaal gaan werken, maar daarbij wordt nog steeds teruggegrepen naar de disciplines die ze al kennen. Dus zie je op nieuwssites teksten, video en foto’s verschijnen.
Werkwijze
Het maken van een simpele datavisualisatie hoeft met de juiste tools niet moeilijk te zijn. Ik ben er van overtuigd dat iedereen aan de slag kan met zoiets als LocalFocus. Het moet echter wel in je systeem zitten. Nu beginnen journalisten in de pratkijk gewoon te tikken, zoeken ze er verplicht een foto bij en zetten is het artikel door naar de eindredactie.
Daardoor blijven kansen liggen. Kansen om een verhaal op een zo goed mogelijke manier te vertellen, maar ook kansen om je publiek vast te houden. En als er één ding is wat nieuwsmedia willen is het dat; media is immers een strijd om de schaarse aandacht van het publiek geworden.