Machina’s OBE brengt virtual reality en kleding samen

Wie zegt dat virtual reality en kleding niet te combineren zijn? De startup Machina in ieder geval niet. Tijdens de conferentie Computex liet hij Engadget zijn kledingstuk OBE uitproberen.

OBE staat voor Out of Body Experience en is bedoeld om je nog meer onder te dompelen in virtual reality. Aan een shirt of een jasje zitten sensoren die je bewegingen volgen. Ook zitten er haptische modules in die je feedback geven op de juiste momenten. Bijvoorbeeld door middel van trillingen als je in het spel neergeschoten wordt.

Ruimte voor verbetering

Wel heb je nog een knop nodig om acties uit te voeren in een spel. Zo kun je ergens op schieten door je hand er op te richten en vervolgens op een knop te klikken. De journalist van Engadget stelt echter wel dat de verbinding nog niet heel goed is, waardoor dit nog niet altijd even goed werkt. Er is dus nog ruimte voor verbetering.

De kleding zelf is gemaakt van katoen en polyester. Het shirt ziet er bovendien vrij ‘normaal’ uit: het enige wat je van de techniek ziet zijn vier sensor-uitgangen. Je kunt namelijk modules inpluggen bij de pols, op de borstkas of in de nek.

In eerste instantie wordt er vooral gewerkt aan ondersteuning voor mobiele VR-brillen, zoals de Gear VR. De kwaliteit van die ervaringen is vaak minder dan die van brillen die met een desktop werken. Voordeel is wel dat de kleding ook kan gaan trillen als je een notificatie krijgt op je telefoon.

De OBE is nog niet op de markt. Zoals gezegd is er nog ruimte voor verbetering en daar werkt Machina dan ook aan. Later dit jaar moet er een bètatest komen.