Numrush

Mark Zuckerberg: ‘Fake nieuws op Facebook heeft geen invloed gehad op de verkiezingen’

Facebook

In de dagen na de verkiezingswinst van Trump wordt veel gekeken naar de rol van de media en social media tijdens de campagne. Er wordt veel gesproken over het probleem van de filter bubble, waarbij mensen alleen berichten en meningen te zien te krijgen die aansluiten bij hun eigen ideeën. En ook het feit dat fake nieuwsberichten op Facebook, die op geen enkele manier waren gestoeld op feiten, de meningen van kiezers zouden hebben beïnvloed. Facebook-baas Mark Zuckerberg is zich echter van geen kwaad bewust.

Op Techonomy16 legde hij gisteren uit dat Facebook continu bezig is om de kwaliteit van de newsfeed van gebruikers te verbeteren. De afgelopen maanden nam Facebook ook maatregelen tegen clickbait en fake nieuwsartikelen, maar volgens critici niet genoeg. Zuckerberg denkt echter niet dat een belangrijke rol heeft gespeeld deze verkiezingen:

Persoonlijk denk ik dat het idee dat fake nieuws op Facebook, dat maar een heel klein deel van de content is, op de één of andere manier invloed heeft gehad op de verkiezingen een bizar idee is.

Hij begrijpt dat mensen op zoek zijn naar een manier om de uitkomst van de verkiezingen te verklaren. Hij vindt het echter een belediging van Trump-aanhangers dat mensen denken dat zij zo dom zijn dat ze zich laten manipuleren door dergelijke berichten op Facebook.

Algoritmes

Uit onderzoek van Facebook blijkt dat bijna iedereen op Facebook wel verbonden is met iemand die complete andere ideologische ideeën heeft. “Dat betekent dat de informatie die je krijgt via het sociale systeem veel gevarieerder is dan de informatie die je krijgt via traditionele nieuwskanalen”, aldus Zuckerberg. “Daarbij krijg je al je nieuws gefilterd door een paar afzenders.”

Het probleem zit hem natuurlijk in hoe de algoritmes van Facebook werken. Het draait om engagement: mensen krijgen de content te zien waar ze op klikken, op reageren. En dat is logischerwijs content die past bij hun ideeën. De vraag is in zo’n geval of het de schuld is van Facebook als bedrijf, van de algoritmes of van de gebruikers zelf dat de filter bubble ontstaat. “Het is onze taak, ons doel om te zorgen dat mensen de content zien die het belangrijkste en interessantste is voor hen”, aldus Zuckerberg daarover.