Ze winkelen online, kijken tv-programma’s via een app op de tablet en maken zelfs hun kappersafspraak op een boekingssite. We leven in een wereld waarin de communicatie tussen merk en consument veel minder persoonlijk is. “Met live communicatie krijg je die persoonlijke relatie met je doelgroep weer terug”, zegt Maarten Schram, managing director van IDEA (Independent Dutch Event Association). Om marketeers meer bewust te laten worden van het belang van live communicatie in de marketingstrategie, organiseert IDEA samen met MarketingTribune op 8 december The Experience Conference te Amsterdam.
“We kamen tot de conclusie dat er nog geen goed inhoudelijk event was over live communicatie, terwijl dit een ontzettend belangrijk aspect is binnen de gehele marketingstrategie”, legt Schram uit. “Er is bij de marketeer nog niet zoveel aandacht voor live events. Dat is zonde, want het is het krachtigste medium dat er is.”
Sterke boodschap
Een merk bereikt volgens Schram met live events het grootste effect bij de doelgroep. “Door consumenten live bij elkaar te brengen, daalt de boodschap van een merk het beste in. Het is een deelbare ervaring, dat blijft sterker hangen bij consumenten. Je wilt als merk toch opvallen in een tijd waarin de doelgroep continu allerlei informatie op zich af ziet komen.”
“Een goed voorbeeld van zo’n deelbare ervaring is de introductie van de Fiat 500X”, vertelt Schram. “Deze auto werd tijdens een live event geïntroduceerd bij de doelgroep, zonder dat er ook maar één 500X uit de fabriek was gerold. Fiat gebruikte virtual reality om de doelgroep toch kennis te laten maken met zijn nieuwe aanwinst. Dit leverde veel media exposure én een duidelijk verhoogd aantal autoverkopen op. De Fiat case is een van de cases tijdens The Experience Conference.”
Gigantisch bereik
“Een live event is eigenlijk ook direct een contentgenerator”, vervolgt Schram. “Als je het event als middelpunt neemt in een campagne en dit digitaal ondersteunt, kan dit het merk veel opleveren. Waaronder waardevolle content.” Christine van Dalen, directeur van Bureau van Reuring en voorzitter van IDEA, onderstreept dit voordeel. “Het bereik van events is gigantisch vergroot doordat we in een digitale wereld leven”, zegt zij in aanloop naar haar presentatie tijdens The Experience Conference. “Vroeger had je alleen de mensen te pakken die op je feestje kwamen, maar het bereik is nu – onder andere door social media – veel groter. Mensen zijn sociale wezens en delen hun ervaringen.”
Hoe kunnen marketeers live communicatie inzetten in hun campagne? “Kijk allereerst naar het track record van het evenementenbureau dat je inschakelt”, tipt Schram. “Investeer ook in persoonlijke (live)communicatie met jouw partner, want je moet soms maanden met elkaar door één deur kunnen.” Evenementenbureaus hebben vaak veel creativiteit in huis, voegt Herman Dummer, mede-eigenaar van Events in Business en spreker tijdens het congres in Amsterdam, daaraan toe. “Maak daar gebruik van, marketeers!”