Tijdens het Apple Event vanavond zal Apple vrijwel zeker de opvolger van de Apple Watch tonen. En Apple blijkt die ook wel nodig te hebben, want het gaat niet goed met de verkopen van Apple’s huidige smartwatch, concludeert marktonderzoeker IDC. Het bedrijf schat dat Apple in het tweede kwartaal van dit jaar 1,6 miljoen horloges heeft verscheept, da’s 7 procent van de totale markt voor wearables. Een jaar eerder pakte de Apple Watch nog 20,3 procent van de markt met een verkoopcijfer van 3,6 miljoen. Helemaal eerlijk is die vergelijking niet, want dat was de periode waarin het horloge uitkwam.
Met de huidige verkoop staat Apple op nummer 3 in de markt voor wearables, maar is het wel de enige partij smartwatch-fabrikant die überhaupt in de top 5 staat. Fitnesstrackers en sporthorloges doen het simpelweg veel beter dan de traditionele smartwatch. Het totaal aantal verkocht wearables is tussen het tweede kwartaal van 2015 en dat van 2016 26,1 procent gegroeid. In totaal gingen wereldwijd 22,5 miljoen wearables over de toonbank. 83 procent hiervan zijn wat IDC noemt ‘basiswearables’, zoals fitnesstrackers.
De absoluut koning van de wearablemarkt blijft Fitbit. Dat bedrijf zag zijn marktaandeel een klein beetje krimpen in een jaar tijd, maar verkocht wel veel meer fitnesstrackers. Met 5,7 miljoen exemplaren in april, mei en juni van dit jaar, pakt het bedrijf 25,4 procent van de markt. Het wordt gevolgd door het Chinese Xiaomi dat met een fitnesstracker van twee tientjes 14 procent marktaandeel heeft bereikt. Tot slot zag Garmin de verkoop van zijn sporthorloges in een jaar tijd verdubbelen. Dat bedrijf heeft nu een marktaandeel van 6,9 procent.
Smartwatch-probleem
Uiteindelijk laten deze cijfers in mijn ogen vooral zien dat de smartwatch in het algemeen nog niet weet te overtuigen en dat mensen die een wearable kopen kiezen voor een product met een duidelijk doel. Dat is vaak het bijhouden van activiteit of het meten van sportprestaties. Smartwatches kunnen dit natuurlijk ook, maar zijn een stuk duurder.
Smartwatches zitten nog steeds met het probleem dat mensen het nut niet zien en dat de verwachtingen van een eventueel nut misschien ook wel te hoog zijn. Als fashion-accessoire weten ze echter ook niet te overtuigen en kiest het grote publiek nog steeds voor een traditioneel horloge.