Als het gaat om innovatie, trends en veranderingen in de journalistiek en media, dan is SXSW voor mij een belangrijk moment in het jaar. In eerste instantie omdat er op deze conferentie in Austin, Texas ontzettend veel interessante sessies zijn op dit vlak. Grote uitgevers en internetbedrijven pakken het podium om te praten over de ontwikkeling in de media. Wat overigens maar een heel klein deel is van het programma van SXSW, met duizenden sessies over technologie en maatschappij en ook nog een film- en muziekdeel.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over wat hem opvalt op SXSW.De sessies op zichzelf zijn interessant, maar zijn eigenlijk slechts de inkleuring van het grotere plaatje. SXSW is een soort snapshot van de innovatie, trends en veranderingen. Het geeft je een beeld van wat er nu speelt. Een beeld dat je ook best kunt krijgen door gewoon veel te lezen en met mensen uit het vak te praten, maar het wordt toch net even wat scherper tijdens zo’n conferentie waarin alle ontwikkelingen in een paar dagen worden samengevat.
Doordat SXSW ieder jaar zo’n snapshot biedt, helpt het zelfs om nog iets verder uit te zoomen en deze snapshots op een tijdlijn te plaatsen. Op dit moment ben ik op SXSW en probeer ik dat wat ik nu zie en hoor af te zetten tegen waar het twee-drie jaar geleden over ging.
Toen ging het over contentdistributie op platforms als Facebook, YouTube, Instagram en Snapchat. Media praatte over hun distributiestrategie waarbij ze de content naar het publiek toebrachten, in plaats het publiek naar hun content lokten. Succesverhalen van uitgevers als Vox Media en BuzzFeed kwamen langs. De investering in video – die uiteindelijk resulteerde in de mislukte pivot to video van veel Amerikaanse uitgevers – kwam op.
Uiteraard ging het ook over geld verdienen, want daar praten mensen in de media graag over (vooral omdat het nogal een uitdaging kan zijn). Geld verdienen deed je als media niet meer met banners, maar met native advertising, met branded content, met goede verhalen van bedrijven die je als publiek tot je wilt nemen.