In een opmerkelijk rapport van Nielsen dat deze maand uitkwam over de mediaconsumptie van Amerikaanse jongeren staan enkele opmerkelijk resultaten. Zo neemt de tijd dat jongeren TV kijken de afgelopen zes jaar juist toe, in tegenstelling tot wat veel andere onderzoeken beweren. Jongeren zouden ook lang niet de grootste multitaskers zijn: vaker dan volwassenen kijken zij slechts naar één scherm tegelijkertijd.
Het rapport maakt korte metten met een boel mythes. Zo zouden jongeren ook nog steeds de voorkeur geven aan live televisie boven opgenomen shows zonder commercials op DVR. Jongeren kijken bovendien veel minder online video dan volwassenen, die er waarschijnlijk vaker de tijd op hun werk mee doden.
Mobiele videostreaming ligt in verband met de hoge (streaming)kosten voor jonge gebruikers volledig buiten handbereik en wordt dus nog niet interessant gevonden. Daar staat tegenover dat jongeren wel grootverbruikers van smsverkeer op mobiel zijn. Het aantal verstuurde en ontvangen smsjes verachtvoudigde de afgelopen 2 (!) jaar.
MMS is een goede tweede op de lat van mobiele diensten die onder jongeren het meest gebruikt worden. Daarna volgen voorgeinstalleerde games, ringtones, IM, mobiel internet, screensavers, game downloads, sms alerts, email en onderaan het lijstje bungelen dus mobile video, streaming audio, online games en verrassend genoeg: Location based services.
Jongeren gaan vaker naar de bioscoop dan welke leeftijdsgroep ook en spelen ook lang niet zoveel games als dat altijd gedacht wordt. Tieners vormen slechts 23% van de console-gamers en slechts 10% van de PC gamers. Lang niet alle tieners spelen geweldadige games die eigenlijk voor volwassenen bedoelt zijn: slechts 2 van de top 5 jongeren games zijn 18-jaar-en-ouder.
MP3 spelers zijn ontzettend populair: met 39% wordt verreweg de meeste muziek op een iPod of ander device geluisterd. 33% luistert echter ook streaming muziek via de PC, en maar liefst 16% van de muziek wordt beluisterd op de radio in de auto of thuis. Radio is nog lang niet uit.
Opvallend is ook de aanname dat Amerikaanse tieners vooral worden overspoeld met reclames voor junk-food en entertainment. In de praktijk adverteren de meeste uitingen die op hen gericht zijn echter kleding, geurtjes, sportschoenen, entertainment software (films, muziek & games), schoenen, lippenstift, deodorant en mascara.
Topadverteerders in de doelgroep zijn Procter & Gamble, L’oreal, Louis Vuitton, Nike, Johnson & Johnson, de Amerikaanse overheid, Walt Disney en Estee Lauder. Meest populaire TV series onder jongeren zijn momenteel One Tree Hill, Heroes, Desperate House Wives, Priviliged en Real Housewives of Orange County.
Opmerkelijk is dat jongeren veel ontvankelijker zijn voor branded content of product placements in TV series dan 25-plussers. Ze vinden productplacements vaak ‘normaler’ en vormen zich daadwerkelijk een positievere mening over het product als het gekoppeld is aan een serie die zij leuk vinden.
Het volledige rapport download je hier.