Meldingen voor nepnieuws op Facebook verkleind wegens averechts effect

Facebook

Facebook gaat de meldingen van nepnieuws verkleinen. De reden is dat nepnieuws met de meldingen juist vaker gedeeld werden. Dat hebben Michael McNally, hoofd integriteit van de nieuwsfeed op het sociale medium, Lauren Bose, datawetenschapper bij het bedrijf, gezegd, meldt TechCrunch.

Berichten die door derde partijen als nepnieuws zijn aangemerkt, krijgen sinds vorig jaar rode waarschuwingslabels. Maar nu blijkt dat die rode labels berichten aantrekkelijker maakten voor mensen die toch al in het nepnieuws geloven. Dit soort berichten zouden bijvoorbeeld meer gedeeld worden dan nepnieuws zonder melding.

Nieuwe maatregelen

Facebook heeft daarom twee maatregelen genomen om nepnieuws aan te pakken. De berichten krijgen geen opzichtig label meer, maar worden juist kleiner weergegeven. Echt nieuws wordt met een grote foto en grotere letteres getoond, nepnieuws voortaan juist met kleinere letters en een kleinere foto. De formaten zijn zo’n 10 keer kleiner dan bij echt nieuws.

Daarnaast zet het sociale medium meer kunstmatige intelligentie in om nepnieuws op te sporen. Dat systeem weet namelijk steeds beter waar het naar moet zoeken. Ook kan het samen met meldingen van gebruikers berichten accurater aanmerken als potentieel nepnieuws.

Ook worden accounts met een nep-identiteit verwijderd, evenals clusters van accounts die allemaal hetzelfde nepnieuws delen.

80 procent

Het sociale medium zegt dat het samen met het netwerk van factcheckers de verspreiding van nepnieuws met 80 procent heeft verlaagd.