Mercedes-Benz heeft de Mercedes-AMG Project ONE onthuld. Deze tweezits sportwagen brengt de Formule 1 Hybrid-technologie naar de openbare weg. Volgens de fabrikant heeft het voertuig ruim 1000PK en een topsnelheid boven de 350 kilometer per uur. Vooralsnog gaat het om een conceptauto.
De Mercedes-AMG Project ONE heeft een plug-in hybrid-aandrijving die rechtstreeks uit Formule 1-wagens komt. De aandrijving bestaat uit een hybride-turbomotor en vier elektromotoren. Een elektromotor zit ingebouwd in de turbocompressor, een zit bij de verbrandingsmotor en is verbonden met de krukas, en de laatste twee motoren drijven de voorwielen aan. De auto heeft verder een 1,6 liter V6 hybride-benzinemotor.
Turbo
De eerder genoemde turbocompressor moet nog meer vermogen bieden. Zo zijn de turbines in de uitlaat en in de compressor van elkaar gescheiden en verbonden door een as. Op de as zit de 90 kW sterke elektromotor. Afhankelijk van de situatie kan die motor de turbine in de compressor met 100.000 touren per minuut elektrisch aandrijven.
Bovendien is het turbogat – de vertraagde respons op commando’s via het gaspedaal – volledig verdwenen. Daardoor is de responstijd verminderd en nog korter dan bij een V8-zuigmotor. De turbocompressor heeft verder als voordeel dat het een deel van de overtollige energie uit de uitlaatgasstroom gebruikt om als generator elektrische energie op te wekken. Dat wordt vervolgens via terugwinning opgeslagen in de accu.
De vooras van de auto wordt helemaal elektrisch aangedreven door 120 kW-elektromotoren. Doordat de je ze afzonderlijk kunt accelereren en afremmen heb je meer rijdynamiek. Dankzij de asmotoren kun je ook de remenergie optimaal gebruiken voor terugwinning. Naar verwachting is dit tot 80 procent bij normale rijomstandigheden. De energie wordt opgeslagen in de accu.
De auto heeft diverse rijprogramma’s, die uiteenlopen van volledig elektrisch tot een hoogdynamische modus met een afstelling die in de Formule 1 voor een zo snel mogelijke rondetijd wordt gebruikt. Handig, want zo kun je volledig elektrisch wegrijden en met meer vermogen accelereren met de V6-motor. En dat gaat snel: het optrekken van 0 naar 200 kilometer per uur doe je in minder dan 6 seconden.
Uiterlijk
Niet geheel onbelangrijk is het uiterlijk. De auto heeft een ver naar vore geplaatste cockpit, forse wielkasten en een wespentaille. De achterpartij loopt ver door vanwege het middenmotorconcept. Links en rechts zitten grote luchtinlaten die omlijst worden door u-vormige flaps. Daarmee wordt de warme luchtstroom aan de zijkanten om het bestuurderscompartiment heen geleid.
Op het dak zit ook een luchtinlaat, die afgeleid is van Formule 1. Daarmee zuigt de motor een grote hoeveelheid frisse lucht aan. En net als in de racerij gaan de portieren van deze auto gelijktijdig naar voren en naar boven open. Rechtsachter vindt je nog een vulopening van de tank; de laadbus voor de hybrid-accu zit linksachter.
Binnenin de auto vindt je plek voor twee personen. Je zit in een kuipstoel met verstelbare rugleuningen die geïntegreerd zijn in het monocoque. Ook de pedalen en het stuurwiel zijn verstelbaar. Het dashboard heeft zo’n slank vleugelprofiel waardoor het lijkt te zweven. Daarin zitten ook twee vrijstaande 10 inch HD-displays. Daarop zie je de belangrijkste aanduidingen. De binnenspiegel is vervangen door een display die realtime opnames van een ‘mirrorcam’ aan de achterkant weergeeft.