Bernie Ecclestone’s neus voor geld gaf hem een vooruitziende blik. Al in de jaren negentig ijverde hij voor een Grand Prix in China – de ultieme groeimarkt. In 1999 stond er zelfs heel even een Grand Prix van China op de voorlopige kalender. Het circuit van Zuhai werd echter afgekeurd door de FIA, omdat het niet aan alle eisen voldeed.
Koen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.Niet getreurd: binnen vijf jaar stampte China een gloednieuw circuit uit de grond, gelegen bij Shanghai. State-of-the-art. Kosten: 240 miljoen dollar, destijds het duurste circuitcomplex ever. Natuurlijk kon Abu Dhabi het in 2009 nog duurder: 6 miljard.
Couleur locale
In China legde Ecclestone’s vaste circuit-ontwerper Hermann Tilke een heerlijk circuit neer, waarbij hij ook lette op de couleur locale. Omdat men in China veel waarde hecht aan symboliek tekende Tilke het circuit (enigszins) in de vorm van het Chinese karakter ‘Shang’ – wat ‘hoogte’ of ‘opstijgen’ betekent, tevens het eerste teken van de stad Shanghai.
Twee torens flankeren de hoofdtribunes als wachters en het vele water in en rond de paddock verwijst niet alleen naar de beroemde Yuyuan tuinen van Sjanghai, maar staat ook symbool voor stilte en reflectie. Tja, het circuit werd gewoon aangelegd op een enorm diep moeras dat domweg niet is droog te leggen.
Hoe dan ook, in 2004 had China zijn Grand Prix. Bijgewoond door maar liefst 260.000 mensen. Een grandioos succes. De race werd ook nog eens gewonnen door een auto die de meeste toeschouwers waarschijnlijk wel kenden: een Ferrari. Het was echter niet de mondiale superster Michael Schumacher die de winnende auto bestuurde, maar zijn teamgenoot Rubens Barrichello. Schumacher, die tot aan China twaalf van de vijftien races gewonnen had, beleefde een moeizaam weekend.
Schumacher’s pech
Tijdens de kwalificatie-shoot-out was hij meteen in de eerste bocht van de baan gevlogen, waardoor hij moest starten vanuit de pitstraat. Tijdens de race werkte hij zich op tot plaats zes, maar een reeks incidenten, zoals een spin achter Alonso, een touché met Coulthard en een lekke band, wierp hem uiteindelijk terug tot plaats twaalf.
Een jaar later was de race in China de seizoensfinale, en opnieuw zat het Schumacher niet mee. Tijdens de opwarmronde maakte hij een wilde zigzag-beweging om zijn banden op te warmen. Christijan Albers, op volle snelheid, zag de move niet aankomen en reed de linkerkant van de Ferrari aan flarden.