Met AntBo leren kinderen de beginselen van programmeren

Grofweg bestaan er twee soorten kinderen: de kinderen die op zoek gaan naar allerlei soorten insecten, en de kinderen die er totaal niets van moeten hebben. Het bedrijf DFRobot probeert beide kinderen aan te spreken met zijn eigen insect: een robot die lijkt op een mier.

Het apparaat heeft de toepasselijke naam AntBo gekregen. Met het ding wil DFRobot kinderen stimuleren om te beginnen met programmeren. Kinderen kunnen aan de slag met Scratch, WhenDo en Arduino. Volgens DFRobot zijn de eerste twee vooral geschikt voor jonge kinderen vanwege de visuele manier waarop ze werken. Meer gevorderde programmeurs kunnen vervolgens aan de slag met Arduino.

De AntBo werkt met een app via bluetooth en heeft verschillende sensoren, waaronder een om afstand te meten en een om aanraking te detecteren.

Codebot en Root

De laatste tijd zien steeds meer van dit soort robotjes het levenslicht. Alleen deze maand schreven we bijvoorbeeld ook al over Codebot en Root, die hetzelfde doel nastreven.

De ontwerpers van AntBo zijn een Indiegogo-campagne gestart waarmee ze 50.000 dollar op willen halen. Daarmee wil het in juni beginnen met de massaproductie. DFRobot verwacht de eerste robotjes in november van dit jaar naar de eerste hackers kunnen versturen.