Numrush

Met deze scanner kun je alles in de echte wereld straks ook ‘googelen’

Er zijn maar weinig technologieën zo uitgebreid als Google. Een simpele zoekopdracht vertelt je meer dan je ooit dacht te willen weten over de wereld om je heen. Maar ’s werelds grootste zoekmachine heeft tegelijkertijd ook tekortkomingen. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk om een fysiek object te Googelen.

Je kunt wel woorden intypen zoals bijvoorbeeld: ‘appels’, maar je kunt niet zomaar een appel uit je fruitschaal opzoeken. Je kunt wel je medicatie invoeren op Google maar niet de pil die je op de bodem van je tas vindt. Dror Sharo, mede-oprichter en CEO van Consumer Physics in Tel Aviv, vindt dat daar verandering in moet komen. Vorige maand schreven we al dat Consumer Physics daarom een kleine scanner  heeft gemaakt, genaamd de Scio, die de moleculaire opbouw van objecten zoals voedsel, medicatie en planten kan achterhalen.

De Scio verstuurt een straal licht die je – bijvoorbeeld – op een stukje fruit kan schijnen. Het apparaatje zoekt vervolgens verbinding met een smartphone-app die de voedingswaarde van de appel weergeeft. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van infrarood spectroscopie (NIRS), een methode die wel vaker wordt gebruikt in wetenschappelijke omgevingen. Consumer Physics heeft de technologie echter zodanig verkleind en vereenvoudigd dat de scanner praktisch in gebruik is voor consumenten. Deze ogenschijnlijk kleine ontwikkeling zou zomaar grootschalige implicaties kunnen hebben.

Het is een trend die je overal terug ziet komen: alle technologieën worden steeds kleiner zonder dat ze aan kracht te verliezen. Dat betekent dat er ook steeds meer combinaties tussen verschillende technologieën mogelijk zijn. Hoewel de functionaliteit van de Scio nu al interessant is wordt het pas écht interessant als je bedenkt welke technologieën en applicaties er met behulp van de Scio gebouwd zouden kunnen worden.

We are going to build the world’s largests database of fingerprints for our physical world and give developers a platform to create new applications“, zegt Sharon. Dat is een van de hoofdredenen dat Consumer Physics vorige maand een Kickstarter-campagne heeft gelanceerd. Dat blijkt een groot succes te zijn, want met nog 31 dagen te gaan heeft de campagne al bijna anderhalf miljoen dollar opgehaald – het oorspronkelijke doel was tweehonderdduizend dollar.