Het is een groot probleem in de VS, maar ook zeker in Nederland: er zijn veel te weinig kinderen die kiezen voor een technisch studie. Dat gaat al mis in de onderbouw van de middelbare school, wanneer kinderen hun profiel kiezen. Of eigenlijk zelfs nog veel eerder. Wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica worden vaak als moeilijk gezien en niet cool. En nog steeds bestaat het cliché dat het werken in deze richtingen iets voor jongens is.
Daar moet iets aan gebeuren en er zijn zowel in Nederland, als internationaal, allerlei initiatieven om kinderen enthousiast te maken over technologie. Zowel binnen als buiten de muren van de school. Ook Microsoft doet hier aan mee. Het bedrijf ondersteunt veel van dit soort projecten, maar ontwikkelt ook zelf hulpmiddelen voor het onderwijs. Op de ontwikkelaarsconferentie Microsoft Build toonde het techbedrijf vorige week het project Hacking STEM aan het publiek. En het zette de aanwezige journalisten ook zelf aan het werk.
Hacking STEM
STEM staat voor science, technology, engineering en mathematics; iets wat wij in Nederland over het algemeen samenvatten als de beta-vakgebieden. Opvallend is dat Microsoft met dit project dus niet zo zeer investeert in informatica- of programmeeronderwijs, maar in technologie in het algemeen. Via simpele lesprogramma’s kunnen kinderen al knutselend allerlei elementen van STEM leren.
Op dit moment zijn er vier lesprogramma’s ontwikkeld, bedoelt voor leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Ze bestaan ieder uit een complete gids waarmee leraren aan de slag kunnen, inclusief boodschappenlijstje en een praktische handleiding voor leerlingen. Voor alle projecten moet daadwerkelijk geknutseld worden; er wordt iets gebouwd. Daarbij is de basis: de gebruikte materialen moeten betaalbaar zijn.