Numrush

Nieuwe reclame van Microsoft Mobile zet zich af tegen ‘kleurloze concurrenten’ Samsung en Apple

Een bijzondere dag voor maar liefst 25,000 medewerkers van Nokia, zij voegen zich vandaag voor het eerst bij Microsoft nadat het bedrijf afgelopen week officieel werd overgenomen door het Amerikaanse computerbedrijf. Om het nieuwe tijdperk in te luiden komt Microsoft vandaag met een nieuwe web-advertentie

Met de titel ‘not like everybody else’ benadrukt Microsoft hoe het bedrijf zich met zijn smartphone onderscheidt van de concurrentie. Dat doet het bedrijf met zijn kleurrijke, alternatieve uiterlijk, waarmee het verschil met zijn kleurloze concurrenten wordt benadrukt.

Windows staat op dit moment op de derde plaats met haar besturingssysteem: BlackBerry voorbij maar nog steeds ver achter Google Android en Apple’s iOS. Vanuit hun underdogpositie lijkt Microsoft met de overname hier verandering in te willen brengen.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft Windows Phone presenteert als ‘something different’. In de eerste reclame voor Windows Phone in 2010 werd de software gepresenteerd als eentje waar je niet verslaafd aan zou raken, in tegenstelling tot de concurrenten.

Recenter schilderde het bedrijf zijn tegenstanders Apple en Samsung af als een ruziënd huwelijkskoppel, waarbij Windows Phone uiteraard wordt gepresenteerd als een beter alternatief. Ook Nokia heeft zichzelf in het verleden regelmatig als ‘different’ gepresenteerd, iets waardoor de kleurrijke toestellen uitstekend passen bij de software van Microsoft.

De nieuwste reclame van Microsoft is misschien niet zo opvallend als de eerder genoemde pogingen om de populariteit van de software te vergroten, maar laat wel zien dat de focus op ‘different’ – in dit geval in zijn kleur  – nog steeds centraal blijft staan: