Microsoft Research laat je zwemmen met virtuele teamgenoten

Wil je meer uit je zwemtrainingen halen en zo een nog betere conditie krijgen? Dan heeft Microsoft Research een project dat je daar bij kan helpen. Zij laten je zwemmen met virtuele teamgenoten, of wedstrijden afleggen tegen virtuele spelers.

Het onderzoeksteam van Microsoft in Redmond ontwikkelt SwimTrain met een groep onderzoekers van de Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). SwimTrain is een systeem dat bestaat uit een applicatie, een waterdicht hoesje voor je smartphone en een koptelefoon die je onder water kunt gebruiken, waar je feedback doorheen krijgt te horen.

Bij SwimTrain heb je twee mogelijkheden: je kunt met een team van drie zwemmers, inclusief jijzelf, trainen of wedstrijden zwemmen tegen twee andere virtuele mensen. Zit je in hetzelfde team, dan helpen ze je om je tempo en techniek goed te houden, zodat je je virtuele groepsgenoten bij kunt houden.

Het team van KAIST ontwikkelde SwimTrain, omdat ze “een zwemspel wilden waarmee groepen mensen synchrone interacties in een virtuele ruimte kunnen uitvoeren”. Een prototype van het spel van KAIST en Microsoft Research is al uitgeprobeerd door elf vrijwilligers.  Zij ondervonden dat het systeem “de sociale ervaring van het zwemmen verreikte en dat het zwemmers motiveert om een grotere mate van inspanning neer te zetten. Daarnaast geeft het zwemmers de mogelijkheid om een strategie te bepalen om wedstrijden te winnen, ongeacht wat hun relatieve niveau is.”

Of wij het systeem ooit kunnen gebruiken, is niet bekend.