‘Barbenheimer’ was direct vanaf de release van de beide films een fenomeen. En de eerste film in deze samenstelling – Barbie – heeft nu een belangrijke mijlpaal behaald. De film heeft 1 miljard dollar opgebracht met bioscoopkaartjes, waarmee het de eerste film is van een vrouwelijke regisseur die deze grens bereikt.
Barbie gaat over de bekende pop. In de film – waarin Margot Robbie de hoofdrol speelt – ontdekt ze dat niet alleen Barbieland bestaat, maar er ook een echte wereld is. En in die wereld zijn mannen en vrouwen niet gelijk.
De film doet het dus meer dan goed. Wereldwijd werd er voor 1 miljard dollar aan bioscoopkaartjes verkocht, ruim de helft daarvan (572 miljoen dollar) was buiten de VS, aldus Variety. Voor regisseur Greta Gerwig is dat een bijzonder moment, want ze is nu de eerste en enige vrouwelijke regisseur die in haar eentje een film regisseerde en daarmee zoveel geld ophaalde.
Extra bijzonder: de 1 miljard werd al na slechts zeventien dagen aangetikt, waarmee het deze film de 1 miljard-club het snelste wist te behalen van alle films van Warner Bros. De vorige recordhouder was Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2.
Club van 28
Greta Gerwig mag zich nu onderdeel van een select gezelschap noemen. Tot nu toe wisten namelijk slechts 28 regisseurs films te maken die een miljard dollar opbrachten, weet Het Parool. En dat zijn toch met name mannen of vrouwen die met een man samenwerkten. Zo zijn er drie andere films die de magische grens aantikten met vrouwelijke regisseurs: Frozen, Frozen 2 en Captain Marvel. De beide Disney-films werden geregisseerd door Jennifer Lee en Chris Buck, en de Marvel-film werd gemaakt door Anna Boden en Ryan Fleck. Gerwig is dus echt de eerste vrouw die deze grens behaalde met een volledig eigen film.
Barbie staat dan ook al hoog in de lijst van films die het meeste wisten op te brengen in 2023. Alleen The Super Mario Bros. Movie wist in 2023 meer op te halen, namelijk 1,35 miljard dollar. De kans bestaat dus dat Barbie daar nog overheen gaat.
Overigens doet de film het ook in Nederland erg goed. Volgens Het Parool trok Barbie in Nederland binnen negen dagen meer dan een half miljoen bezoekers.