Numrush

Mike Quigley (Niantic): ‘Pokémon Go was een enorm leermoment voor ons’

Het is de zomer van 2016. Duizenden mensen trekken de straten op om op virtuele beesten te jagen. Het spel Pokémon Go is een gigantische hit. Voor ontwikkelaar Niantic was de release van het spel een groot leermoment, vertelt Mike Quigley, CMO bij Niantic, de ontwikkelaar van Pokémon Go en Ingress.

Niantic is geboren uit de kaartendivisie van Google. Sinds 2015 is het bedrijf zelfstandig. In die tijd is het bedrijf gegroeid van 35 naar ruim honderd medewerkers, vertelt Quigley op het podium van The Next Web Conference 2017. Niantics hit, Pokémon Go, heeft momenteel 65 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.

Voor het bedrijf Pokémon Go lanceerde, had het al een grote community van actieve Ingress-spelers. In dat spel strijden twee teams tegen elkaar om territorium. Dat doen ze door zogenaamde portals te veroveren: interessante culturele herkenningspunten in een stad of omgeving. De spelers downloaden Ingress op hun telefoon, maar de spelwereld is eigenlijk de echte wereld.

“Bij Niantic wilden we onderzoeken of we mensen van hun bank konden krijgen”, zegt Quigley. “De echte wereld verkennen. En langzaam ontdekten we dat dat ze dat wel wilden. Wat Ingress uiteindelijk zo bijzonder maakt, is het sociale aspect: de groep mensen die bij elkaar komt om een middag lang portals te veroveren.”

Pokémon Go

Dankzij Ingress had het bedrijf geen gebrek aan ervaring met community building, zou je zeggen. “Toch kregen we in het begin van Pokémon Go veel kritiek”, vertelt Quigley. “Met name op het gebied van transparantie. Terwijl onze servers oververhit raakten, communiceerden we heel weinig met onze gebruikers.

Inmiddels probeert Niantic het beter te doen. Om een community op te bouwen, moet je met je gebruikers praten, weet Quigley. Daarom trekt het bedrijf nu naar de community van Pokémon Go toe, onder meer door aanwezig te zijn op Twitter en Reddit.

Maar het spel speelt zich af in de echte wereld. Voor Ingress heeft Niantic regelmatig evenementen georganiseerd waarbij spelers bij elkaar komen. Ook de community zelf komt bij elkaar, zoals Quigley eerder vertelde. Ook voor Pokémon Go wil Niantic dit soort evenementen organiseren. “Maar”, zegt Quigley, “we willen het goed doen, gebaseerd op onze ervaring met Ingress en de wensen van The Pokémon Company.”

Een ander aspect wat het bedrijf socialer wil maken, is het vangen van Pokémon. “Je kunt samen op pad gaan om Pokémon te vangen, maar ontstaat niet echt een connectie in het spel. We zien wel een kans voor een uitbreiding om samen Pokémon te vangen.”

Het draait uiteindelijk allemaal om de connectie met elkaar, zegt Quigley. “Mijn advies aan community managers is: ‘Ga erop uit. Het is niet alleen maar trolling and hate op sociale media. Zorg dat je aanwezig bent, want het is een fantastische manier om met je community in aanraking te komen.