‘Miljoen minder installaties van Facebook-app op Nederlandse telefoons’

Facebook

Facebook is in Nederland steeds minder populair, blijkt uit het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper. Volgens het onderzoek is de app van het sociale medium namelijk minder vaak geïnstalleerd op Nederlandse smartphones dan een jaar eerder.

Het gaat specifiek om een daling van 1,1 miljoen installaties tussen het vierde kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018. Vorig jaar stond de app bij 74 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd, maar in het afgelopen kwartaal was dit bij nog maar 68 procent van de telefoons.

Ook de chat-app Messenger werd minder vaak geïnstalleerd. Daar is een daling van 850.000 installaties te zien. Een mogelijke verklaring voor de daling geeft Telecompaper niet. Feit is wel dat het sociale medium in het afgelopen jaar vaak negatief in het nieuws is geweest, onder meer vanwege een grootschalige hack en het dataschandaal met Cambridge Analytica.

Snapchat en Instagram

Ondertussen groeit de populariteit van Instagram en Snapchat juist wel. Instagram zag in deze periode het aantal installaties met 4 procentpunten groeien. Het aantal installaties voor Snapchat groeide met 3 procentpunten.

Opvallend genoeg installeren juist mensen van 30 jaar en jonger – waar Snapchat juist erg populair bij zou zijn – de app minder. De inzet van die daling valt ongeveer samen met het nieuwe ontwerp van de app, die door veel jonge gebruikers slecht ontvangen werd.

Foto: Shutterstock.com