Mobile Movies verzamelt op een innovatieve manier data uit afgezonderde gebieden


In de late jaren ’60 toverde het Britse ministerie van technologie verschillende Bedford SB busjes om in mobiele bioscopen. Deze tourden door het land om het publiek kennis te laten maken met deze nieuwe techniek. Een halve eeuw later vindt een soortgelijk initiatief plaats in Zuid-Oost Azië. De Aziatische startup Next Billion herleeft het concept om plattelandsgemeenschappen te bereiken.

Het project, genaamd Mobile Movies, wordt ondersteund door Microsoft en Unilever en is ontwikkeld voor bedrijven en non-profit organisaties die onderzoeksdata willen verzamelen van plekken met beperkte internet- of telefoon toegang.

Het project kent twee onderdelen: allereerst wordt er gratis content – van kung-fu films tot educatieve films over gezondheid en hygiëne – aangeboden aan plattelands gemeenschappen. Grote groepen mensen, die normaal onbereikbaar zijn, zullen hierdoor bijeen komen waardoor er makkelijk data kan worden verzameld. Project manager Oliver Gilbert stelt:

The government or international aid agencies can use our data collection platform. For example, if we have 1,000 agents in Myanmar and each surveys health facilities and doctors in their community about what they need, then in one to two weeks we can create a visual map of what the health needs of those rural areas are.

De data wordt verzameld door op maat gemaakte mobiele apparaten, en de software is ontwikkeld door Microsoft. Aangezien de internet- en telefoon verbindingen op de meeste locaties slecht is worden de data en de films verzameld en overgebracht via microSD kaarten.

Het netwerk van ingehuurde vertegenwoordigers zorgt ervoor dat het project in staat is regelmatig en real-time data te verzamelen van deze plattelandsgebieden. Dit gebeurt door middel van bijvoorbeeld enquêtes, en kost minder tijd en geld dan het sturen van een speciale onderzoeker.

Doordat de vertegenwoordigers onderdeel uitmaken van de gemeenschap zal het onderzoek bovendien soepeler verlopen, gevoelige onderwerpen kunnen bijvoorbeeld makkelijker bespreekbaar worden gemaakt.

Met deze innovatieve manier van data verzamelen, helpt het project op een leuke manier zowel de mensen uit de afgelegen gemeenschappen, als de bedrijven die baat hebben bij de data.