Numrush

Mozilla A-Frame maakt het mogelijk om webapplicaties voor virtual reality te bouwen

A-Frame Mozilla

Onlangs verscheen er al een VR-webbrowser voor Samsung’s Gear VR, maar hoe zit het eigenlijk met websites in virtual reality? Daar wil Mozilla nu de middelen voor gaan bieden. De internetorganisatie heeft vandaag namelijk A-Frame uitgebracht, een open-source framework waarmee iedereen een VR-webpagina kan ontwerpen.

Al is het misschien wat gek om het nog gewoon ‘webpagina’s’ te noemen. A-Frame kan namelijk volledige omgevingen genereren, waardoor de bezoeker bijvoorbeeld op een strand staat. De technologie is ook krachtig genoeg om 3D-objecten en andere geavanceerde VR-figuren op het scherm te toveren. Hierdoor is de VR-website bijna meer een game dan een ouderwetse webpagina.

Er zijn al langer manieren waarop je 3D-werelden in VR kunt bouwen, maar A-Frame pakt het anders aan: dit framework maakt namelijk alles met HTML. Dit is meteen ook waarom de A-Frame-creaties webpagina’s genoemd worden. Door het gebruik van HTML zijn ze namelijk rechtstreeks in de browser af te spelen.

A-Frame werkt met behulp van WebGL, waardoor de creaties meteen kunnen werken op computers, iPhones met Google Cardboard en Oculus Rift-devkits. Android en brillen zoals HTC Vive worden later ondersteund, aldus Mozilla.

A-Frame kan de VR-wereld bijzonder maken. Besluiten veel bedrijven hier gebruik van te maken, dan kan de toekomst van het internet wel eens bestaan uit ‘echte’ kamers, met daarin bijvoorbeeld boeken gevuld met relevante informatie.

Of dat ook gaat gebeuren is echter een tweede vraag. Het is immers een stuk makkelijker om door gewoone webpagina’s te navigeren en het kameridee van het internet is toch een beetje een jaren ’80-interpretatie van wat virtual reality ooit kan worden.