Numrush

Mozilla wil pas weer op Facebook adverteren als gebruikersdata beter beschermd worden

Mozilla, maker van de browser Firefox, stopt tijdelijk met adverteren op Facebook. Het bedrijf wil pas weer adverteren als Facebook de gegevens van gebruikers beter beschermt, aldus de browser-maker in een verklaring.

Reden dat Mozilla niet langer adverteert op Facebook, is de ophef rondom het misbruik van gebruikersdata door Cambridge Analytica. Het Britse bedrijf zou de data van tientallen miljoenen profielen hebben gebruikt om kiezersprofielen op te stellen voor de verkiezingscampagne van president Donald Trump.

De browser-maker wil wegens dat schandaal tijdelijk niet meer adverteren op Facebook. Na het nieuws over Cambridge Analytica heeft Mozilla nog eens goed naar de privacy-instellingen van het sociale medium gekeken. Die zouden nu nog veel toegang bieden tot gegevens van gebruikers, bijvoorbeeld via apps van derden.

Petitie

De organisatie begon deze week een petitie om Facebook zo ver te krijgen zijn app-permissies aan te passen. Daardoor is de privacy van gebruikers door middel van standaardinstellingen beschermd.

Mark Zuckerberg maakte eerder vandaag bekend dat apps en games toegang tot minder gegevens gaan krijgen. Voor de browser-maker is dit een stap in de juiste richting, maar zegt ook pas weer te beginnen met adverteren als Facebook meer actie onderneemt.