Mr. Beam kent geen grenzen: de wereld is één groot beeldscherm


Tijdens het Converging Media Conference 2014 in Amsterdam spreekt oprichter en creative director Mo Assem over zijn studio Mr. Beam. De reden om hier over te schrijven? Mr. Beam is tof! Dat ligt niet alleen aan de geweldige lichtprojecties waarmee ze elk willekeurig object of gebouw veranderen in een visueel spektakel, maar ook aan de achterliggende gedachte van het werk.

Eeuwenlang maken we al gebruik van ‘het vierkant’, deze vorm representeert onze blik op de wereld; van Middeleeuwse schilderijen, de film en kranten, tot de huidige beeldschermen van onze iPhone en Tablets. ‘Waarom een vierkant?’ vraagt Assem zich af, ‘het kan toch net zo goed een cirkel zijn? Of een willekeurige vorm, bijvoorbeeld een appel of een stoel?’ Oftewel:

Waarom beperken we ons zelf met de grenzen van een vierkant?

Dit is de achterliggende gedachte van Mr. Beam, een studio in Utrecht die met behulp van lichtprojectoren ieder willekeurig object doet veranderen in een beeldscherm, met alle visuele gevolgen van dien. ‘The time has come to break the rectangular boundaries of how we as humans are used to experience visuals,’ aldus de studio.

Mr. Beam begon als een groepje studenten, slechts in het bezit van twee beamers. Hier werd veelvuldig mee geëxperimenteerd, en na wat werk online te hebben gezet stroomden de uitnodigingen binnen van over de hele wereld. Niet veel later stonden de studenten met hun lichtprojectoren in Brazilië voor het creëren van visuals voor een Coca Cola Happiness Store:

En dit is nog maar het begin.. Check de website van Mr. Beam voor het hele portfolio, wat absoluut geen straf is om naar te kijken! Mijn persoonlijke favoriet is wel de opening van de H&M Flagship store op de Dam in Amsterdam. Hier werd heel letterlijk ‘uitgepakt,’ kijk zelf: