Muziekpiraterij in Nederland neemt de laatste jaren flink af

Vandaag presenteerde muziekdienst Spotify de resultaten van een onderzoeksrapport met een controversieel thema: muziekpiraterij in Nederland. In 2008 werd Spotify gelanceerd als legaal alternatief voor muziekpiraterij. Maar ondanks dat de muziekaanbieder nu actief is in 28 markten en 24 miljoen actieve gebruikers heeft, is er tot nu toe nog weinig bekend over de effecten van Spotify op muziekpiraterij in Nederland. Het rapport ‘Adventures in the Netherlands’, geschreven door Will Page, economisch directeur bij Spotify, neemt deze kwestie onder de loep.

In mei 2010 werd Spotify in Nederland gelanceerd. Door de samenwerking met telecom provider KPN en de populariteit van het aanbod is Spotify uitgegroeid tot marktleider op het gebied van muziekstreaming. Mede dankzij de populariteit van Spotify is vorige week de eerste officiële Nederlandse hitlijst ontstaan die zowel muziek-downloads als streams bevat – een Europese primeur. Daarnaast zijn er geluiden dat de Nederlandse muziekindustrie een nieuwe weg inslaat. Afgelopen jaar is de digitale omzet in Nederland met 66% gegroeid. De hoogste score in West-Europa tot nu toe, aldus de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI).

Uit het onderzoeksrapport ‘Adventures in the Netherlands’ blijkt dat in 2012 muziekpiraterij in ‘slechts’ 1.8 miljoen Nederlandse huishoudens voorkomt. Dit bevestigen eerdere wetenschappelijke studies, die blijk gaven van een afnemende trend in muziekpiraterij. Daarnaast laat ook een lange-termijnanalyse zien dat van de 1.8 miljoen gevallen van muziekpiraterij, iets meer dan de helft van de mensen slechts drie bestanden of minder downloaden, hoewel de top 10 procent goed was voor meer dan de helft van de beschikbare content.

De boyband One Direction en wereldster Robbie Williams hebben hun albums sinds de lancering op Spotify ter beschikking gesteld op het platform en verkochten meer dan dat ze ‘gestolen’ werden. Rihanna en Taylor Swift stelden hun albums niet beschikbaar en werden evenveel illegaal gedownload als dat zij werden verkocht. Om deze resultaten inzichtelijker te maken, maakt het onderzoek een vergelijking tussen Nederland en één van Spotify’s nieuwere markten, Italië, waar piraterij heel gewoon is.

“De studie biedt nieuwe inzichten in een oud vraagstuk. Naast dat we nu ook onderzoek buiten Scandinavië doen, kunnen we enerzijds het aantal mensen meten dat muziekpiraterij bedrijft en anderzijds de langere termijneffecten zoals hoe vaak en hoeveel er illegaal gedownload wordt inzichtelijk maken. Deze doorbraak maakt het voor de muziekindustrie mogelijk de legale markt te doen groeien. Welk type muziekfan zal het meest waarschijnlijk tot Spotify over gaan: de passieve meerderheid van de piraten of de hardcore minderheid?”, aldus Will Page, economisch directeur van Spotify.

Spotify’s ‘Adventures in the Netherlands’ economische studie bevat:
– Een diepe duik in muziekpiraterij in Nederland;
– Een studie naar artiesten ‘holdouts’ en de impact hiervan op piraterij niveau;
– Een vergelijkende studie over muziekpiraterij tussen Nederland en Italië.

Voor meer informatie, bekijk het onderzoek: Adventures in the Netherlands